Nån som har koll på vad det kan kosta att lämna bort sina fönster för renovering? Det känns som ett bra alternativ nu med ROT-avdraget i ankommande, tidsödande, men inte så mycket mtrl.
 
När vi bytte fönster för 2 år sedan funderade vi på att renovera. Kollade med en lokal firma som är specialicerad på att renovera enligt konstens alla regler. Fick offert på 2 takkupfönster - ca 20 000 sek!

Ett tips kan vara att leta reda på någon pensionerad målare som kan ta sig an jobbet. Då kan det ta lite längre tid men det borde bli mycket billigare med bibehållen kvalitet.

/Olle
 
Vi betalade 6000 kr per fönster för totalrenovering. Var tvugna att göra det pga Q-märkning av huset. Vi hade 40 fönster totalt, så det blir nog dyrare om det handlar om några stycken.
 
Oj, det var inte billigt, tanken var ju att utnyttja ROT-avdraget, men det blir ju dyrt ändå.....
 
Dyrt! Var det stora fönster eller spårfalsfönster? Ytter-och innerbågar?
 
Om du syftar på mina fönster så handlade det om normalstora spårfalsfönster med ytter + innebågar. Dessutom 2 blyinfattade fönster + 1 stort (3x1,5m) fönster från trapphuset. För enkelhetens skull sattes ett snittpris på 6000 kr per fönster. Resultatet blev dock otroligt bra, de såg i princip helt nygjorda ut. Alla beslag var metallrena och uppsmorda, bågarna var riktade, rötskador skarvade och sedan hade man linoljemålat. Hade vi kunnat hade vi valt nya fönster, men i efterhand var vi väldigt glada att vi satsat på renovering istället.
 
Jag tycker inte att det låter så dyrt. Jag betalade 450 kr/timme för att renovera mina fönster hos en fönsterhantverkare. Det innebar att en normalstor båge (kittfals, två rutor, inga beslag) i snitt kostade 1400 kr. Hälften av bågarna behövde nya bottenstycken, några av rutorna byttes (munblåst glas togs från gamla "skräpbågar"=extra arbetstid), grundning och mellanstrykning. Det var ingen ekonomisk vinst att låta renovera, men att byta fönster var aldrig aktuellt. Resterande fönster hade jag tänkt renovera själv, men med ROT-avdrag kan jag tänka mig att lämna in fler.
 
  • Gilla
Gunnar Johansson69
  • Laddar…
1400 per båge lät ju mer överkomligt.
 
frhe: Då förstår jag priset. Spårfals är mer tidsödande vid montering och blyinfattat kräver också annat än vad kittfals gör. Vi lät göra nya bottenstycken (och några sidostycken, samt lagningar på blyspröjs) till våra spårfals/blyspröjs fönster + nya innanfönster då det inte fanns några, totalt 12+12 bågar för 25'. Resten av jobbet gör jag....ska höja mina aktier hos maken...:D Spårfalsfönster är snäppet över grundkursen skulle jag vilja säga.
 
  • spårfalsfönster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hammarskallen skrev:
1400 per båge lät ju mer överkomligt.
Nja, jag uttryckte mig kanske inte tillräckligt tydligt, 1400 kr per enkelglasbåge. Det är alltså inte kopplade fönster. Jag lät inte renovera några innerbågar eftersom de inte behöver lika mycket omsorg.
 
Har också funderat på det här med pris på fönsterrenovering. Är det inte så att det blir dyrare om det är mycket spröjs? Tror att en del företag baserar priset på antal kittmeter nämligen.

Men mellan 1000-2000 per enkelbåge beroende på hur mycket det är att kitta låter väl rimligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.