Är det på tillträdelsedagen eller på kontraktsdagen man ska teckna en villa försäkring?
 
Borde väl vara tillträdesdagen? I mina fall har kontraktskrivningen och tillträdesdagen i och för sig varit på samma dag, men det kan ju också skilja flera månader mellan dessa.
 
Du bör försäkra villan från tillträdesdagen. I de fall där kontrtaktsdag och tillträdesdag skiljer sig åt brukar det stå i kontraktet att det åligger säljaren att ha fastigheten fullt försäkrad fram till överlåtelsen.

Det hindrar ju dock inte att man bör kolla upp var man kan finna en prisvärd försäkring för huset redan innan man tillträder.
 
Entreprenörens försäkring upphör att gälla kl 24.00 samma dag som man antingen har en godkänd slutbesiktning eller när beställaren flyttat in.
Tänk på att vitvarorna går på hemförsäkringen och inet husförsäkringen om man blir drabbad av inbrott eller skadegörelse.
 
som gammal försäkrings haj så säger jag,försäkring från HUSLEVERANSDAG
egentligen kan det vara klokt med en försäkring från byggnation börjar,men förhoppnings vis så har byggaren försäkring ifall någon nyfiken bryter benet på din byggplats.(ansvarsförsäkring)
 
nybyggd skrev:
som gammal försäkrings haj så säger jag,försäkring från HUSLEVERANSDAG
egentligen kan det vara klokt med en försäkring från byggnation börjar,men förhoppnings vis så har byggaren försäkring ifall någon nyfiken bryter benet på din byggplats.(ansvarsförsäkring)
Självklart skall man kontrollera att entreprenören har fullt täckande försäkring både för levererade varor och arbeten (entreprenadförsäkring) samt för olycksfall etc (ansvarsförsäkring).
Enda orsaken till att man vill ha egen försäkring innan dess är om man utför eget arbete och gör egna leveranser till arbetsplatsen där det kan bli oklart vad enteprenörens försäkring omfattar. Vid delade entreprenader är det viktigt att det finns en (oftast byggentreprenören) som har försäkringsansvaret.
Deras försäkringar är då giltiga till 24.00 på dagen för godkänd slutbesiktning eller tills ni tar huset i besittning.(om ingen slutbesiktning genomförs)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.