Vi har en tomt på 2.300 kvm en bit utanför Stockholm. På tomten står ett fritidshus, en friggebod och ett litet skjul med dusch och mulltoa, sommarbrunn finns.

Tomten införskaffades år 2007 för 750.000 kr och tanken är att vi ska bygga nytt på den så fort vi har råd. Räntan på lånet ligger för tillfället på ca 4,5% (har rörlig ränta) och vi amorterar 1000 kr per månad. Vi lånade till hela beloppet (hade pengar till pantbrev och lagfart själva) och hela lånet är ett topplån där räntan enligt vår bankman (på Handelsbanken) inte kan bindas.

Vår plan var att lägga undan pengar under några år för att få ihop till en handpenning men trots diverse ägglossningssvårigheter blev vi med barn precis när vi köpt huset. Vi har haft två deltidslöner under ett halvår nu och inte kunnat lägga undan några pengar alls i stort sett. När maken börjar jobba igen kommer vi ha en heltidslön och en deltidslön (jag jobbar deltid och pluggar halvtid), ca 34.000 kr netto per månad. Just nu är våra utgifter (inkl. hyra, tomtlån, studielån, mat och andra räkningar, m.m. utan lyx men vi lever inte på havregryn och nudlar heller) ca 20-24 tusen kr i månaden (beroende på hur CSN-återbetalningarna infaller). På banken har vi bara 10.000 kr.

Ur byggsynpunkt vore det bra att bygga nu, men finns det någon bank (seriös) som skulle låna oss 2,5 miljoner utan att vi lägger upp en handpenning? Tjänar det till att ens drömma om att börja bygga nu?

Någon med några konstruktiva råd?

Mvh
Karin & Magnus
 
Först låter det konstigt med ert lån på tomten. Tomten med byggnaderna i sig bör väl ha ett visst värde så att hela lånet inte måste vara ett topplån med den höga rörliga räntan.

Kolla med en eller flera banker vad de anser om en nybyggnation för er del med era inkomster. Det kan ju faktiskt vara så att de tycker att ett hus på er tomt för ca 2,5 milj. tillsammans med vad ni betalt för tomten troligen skulle vara värt betydligt mer direkt när det är klart. I så fall så borde ni kunna slippa en handpenning. (Samtidigt kanske ni hittar en annan bank med bättre villkor för ert nuvarande lån)
 
34.000 netto inkomst (efter skatt) och huslån på 2,5 +0,75=3,25 milj. Är det rätt uppfattat?

Tveksamt att jag satt mig i den sistsen med barnfamilj. Ni kommer inte ha någonstörre marginal när räntorna går upp.
 
Redigerat:
Måste också tyvärr säga att det kommer att bli svårt att få banken att gå med på det. Som jag skrev nyss i en annan tråd lånade vi pengar i höstas till husköp och det var ingen självklarhet att vi skulle få låna våra 2,5 milj trots gemensam inkomst på 65kkr, sparat kapital och inga barn. Det de räknade på då var att vi skulle ha 10000 kr över efter alla utgifter om räntan steg till 8%. Idag skulle de sannolikt inte ställa lika höga krav, men de vill nog att ni ska ha 10000 över vid en ränta på typ 6%, och som det ser ut idag har ni ju ungefär så mkt över redan utan lånet. Vi behövde dessutom amortera på lånet + betala 10% kontant för att få låna. Men, som sagt, det är nog enklare idag (men långt ifrån så enkelt som för ett år sedan).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.