Hej.

En del av er läste kanske min tråd häromveckan om möglig råspont på vinden. Har nu efter att ha låtit ett par experter titta på det beslutat mig för att lägga om taket. Råspont och rubbet.

Har ett antal offerter att välja på nu. De ligger mellan 95-130 tusen inklusive moms och plåtjobb etc.

De två som ligger bäst till hands gör dock varsin bedömning i vad som behövs, och det är här jag behöver råd.

Den ena skriver att han ska montera mögelstopper, nockband och fågelband. Den andre menar att man bara ska ha stoppern eftersom det blir för tätt med nock- och fågelband också och att dessa förstår effekten av stoppern.

Vem har rätt?
 
Spontant känns det ju som både nockband men framförallt fågelband är "extremt ventilerade" som de är, så jag har svårt att tänka mig att det spelar någon roll. I så fall kanske fågelbandet lika väl kan hindra en fågel att bygga bo i mögelstoppern och därmed täppa igen den, haha :)

Både nockband och fågelband är relativt billiga saker, så jag hoppas inte att det är det som skiljer mellan 95k och 130k kr :)

Jag kan minnas helt fel, men kom inte din förra tråd fram till att mögelstopper var av ondo, och att du tack vare din granne fått för mycket ventilation av din vind redan?

Skall du ha betongpannor eller lertegel?
 
Betongpannor.

Nja, det visade sig vid kontrollen att ventilationen nog bara var den berömda droppen som fick bägaren att rinna över. Sponten var fuktig igenom på flera ställen, därför byter vi ut den. Sen är väl inte stoppern lika "ventilerande" som två stora vantiler gissar jag.

Offerten utan fågel- och nockband är den billigaste på 95, nästa är på 116 och sedan två på 130. Diffar rätt bra med andra ord, men det beror nog knappast på banden nej! :)
 
Ta offerten på 95K och spring upp själv och häfta dit fågelband o nocktätning... när snickarn har paus :)

R.
 
Skulle jag lägga om hela taket så skulle jag definitivt inte bygga en kallvind än en gång. Kika på Thermisols isolering som läggs på utsidan. Då slipper du fukt och mögel för evigt.

Att bygga på samma sätt som förut löser ju inte de grundläggande problemen med en kallvind. Det blir samma sak fast med nytt virke...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.