Hej!

Håller på med ett litet sängbyggarprojekt i MDF och har nu kommit till lackeringen. Använder mig av en kompressor och färgspruta. Tycker det är väldigt svårt att bedöma hur mycket jag skall späda färgen, den blir extremt rinnig enligt mitt tycke.

Frågan är om det är någon som vet hur man skall göra för att mäta viskositeten, finns det något mätinstrument eller något annat knep som man kan tillämpa?

Tacksam för alla tips!
 
Finns mätkoppar man tar tiden färgen tar på sig att rinna ut ifrån, har för mig de kallas DIN-bägare eller nåt.
 
Japp, 29,90...art 15-201

Archive%5CProduct_images%5C15%5CLarge%5C15-201_l.jpg
 
  • Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
Hej!

Har införskaffat mig modell Biltema. Frågan är hur jag gör nu? Fyller hela bägaren och kollar hur lång tid det tar innan den töms?
 
Japp. Sen måste du ju då veta hur lång tid som e lämplig...
 
Sitter i samma sits...
Var kan jag få tag på en tabell, har hört att en spädning runt 30 % är lagomt till inomhusfärg, kan det stämma??
P.s har en wagner project 115 ( den har äntligen kommit :D ) D.s
 
Jag fick med en till min Wagner. Tyvärr har den kommit bort. Den tillhör kanske en viss modell iofs.
 
Hej!

Skall tydligen vara någonstans mellan 15-25 sekunder. Fyll bägaren och mät hur lång tid det tar innan den töms.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Finns mätkoppar man tar tiden färgen tar på sig att rinna ut ifrån, har för mig de kallas DIN-bägare eller nåt.
Man kan söka på "viskositetsmätare" och hitta en för sprayfärg. En 4mm öppning är nog lagom för billack sedan tar man tiden på hur lång tid det tar för att behållaren töms helt. Stoppur är bra. (finns som app till telefoner också)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.