Min syster hittade den här roliga websidan. Tror den har varit med i Gård&Torp. Tror inte den är med i ngn tråd. Här kan man med lite god vilja hitta sin eller släktens gamla gård. Bilderna är från 50-talet.
http://flygfotohistoria.mine.nu/
 
Ja det är en rolig sida!

Tyvärr så är bilderna inte särskilt organiserade och det är ruskigt svårt att hitta rätt.

Och hittar man något (vilket vi gjorde) så kostar en tavla lika mycket som en normal kakelugn i enklare stil.
Så det lär ju effektivt stoppa ev spekulanter!
 
Ojjojjojj, vilken kanonsida! Tusen tack! Glömt allt annat jag skulle göra, en hel timme bara försvann!
 
Är det någon som vet om det uppdateras fler foton efterhand? Jag har kollat tidigare och har hittat "mitt" område på en karta. på vaje kartbild finns ju flera numrerade serier med och min serie finns inte med på bild men på karta. Jag har alltså serienumret enligt kartan men det finns inte upplagt några bilder till den serien.
 
Jag tror att det finns en fråge-eller strullänk som man kan fråga på. Det enda som jag är fundersam om är vilken ursprungsfirman eller fotografen är. Även om bilderna är mer än 50 år och denna genre inte har någon verkshöjd så är god sed att fotograf eller ursprung anges.
 
Jo man kan fråga men enligt info där tar svaren ofta några veckor eller kostar det pengar om man vill ha svar fort. Så jag tänkte bara om nån visste snabbt här!! :)
 
Jag skickade en fråga till dom då vår gård finns med till hälften på ett foto, jag hade hoppats att den skulle finnas på en annan serie också, o kanske där vara med i sin helhet. Tyvärr hittade jag inte den serien men dock alla runtomkring. Skickade ett mail med min fråga och fick svar efter ett par veckor att alla orginalnegativ legat förvarade i någon källarlokal eller motsv. Därav hade en del behållare rostat sönder och vissa serier var således förstörda.
Dock finns det ju en del okända serier på sidan under okänt. Själv har jag tyvär inte haft någon tur där.
Men letar ni efter någor så skicka en fråga, dom är ju såklart intresserade av att du ska handla i slutändan så kan dom så hjälper dom säkert till.
 
Ett ganska vanligt och typiskt öde för foto-och filmarkiv. Väl att inte allt blev förstört.
 
P
Aof. Ha, roligt hus! :) Två ihopbyggda parstugor?

Jag hittar inte vårt... :(
 
Nej, Inget ihopbyggt här inte, allt är precis som när det byggdes 1916. Däremot är huset uppdelat i två spegelvända lägenheter med gemensam veranda. Husets form är roligt ända tills man kommer till takomläggningen... vinklar och takkupor precis överallt! Men en liten bit i taget....




Dr_Jerkyll
"Aof. Ha, roligt hus! Två ihopbyggda parstugor?
Jag hittar inte vårt..."
 
Sophie skrev:
Är det någon som vet om det uppdateras fler foton efterhand? Jag har kollat tidigare och har hittat "mitt" område på en karta. på vaje kartbild finns ju flera numrerade serier med och min serie finns inte med på bild men på karta. Jag har alltså serienumret enligt kartan men det finns inte upplagt några bilder till den serien.
Samma här. Jag mailade dem om saken för flera månader sen, men bilderna i min serie finns fortfarande inte upplagda.
 
Inte nog med att vi är gnälliga och dras med skyhöga fastighetspriser.... plåtar vi kåken från luften kan ryssen komma och kolla in bilderna.... :( Så här kul är arkivet för oss rospiggar:

"Roslagen är helt omöjligt, antagligen beroende på känslighet rörande rikets säkerhet. "
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.