EDIT: Hoppas det är rätt forumsdel...

Hej. Är helt ny på detta forum, och vore väldigt tacksam om det kanske finns någon som kan hjälpa mig/oss med lite info.

Jag och tjejen är ute efter ett 1-plans hus, 110-130 m2 och vi vill gärna att huset skall se ut i typ denna stilen
http://www.minhembio.com/FalkinG80

Kanske inte exakt så, men inte som ett helt "vanligt" hus. Mer modernt, gärna högt i tak, sneda tak, öppen planlösning etc.
Har varit i kontakt med bla Myresjöhus och Trivselhus eftersom dom har precis den typen vi är ute efter, men det finns flera andra också.

De priser vi har fått har legat på ca 2,2-2,4 milj för huset och bägge dessa har relativt hög standard på vitvaror mm.

Personligen tycker jag det är ganska dyrt för en 1-plans villa som ändå är ganska liten i m2. Vi försöker hitta ett hus i denna stil för ca 1,7-8 milj, och undrar om någon vet något företag som ligger på detta pris ca? Står ju aldrig priser på sidorna, och att kontakta alla man har hittat är gansa tidsödande och svårt att besöka osv, så vi skuller verkligen behöva hjälp att få ner antalet alternativ på återförsäljare.
Är villiga att ha ren standard och även göra en del själva för att få ner priset. Någon som kan hjälpa oss?
(Inte intresserade av Älvsbyhus eftersom dom inte har något i den stilen vi söker)
 
Redigerat:
Hej!

Om vill ner i pris men inte i standard så kan ni kolla med en lokal stabil liten byggfirma. Dom kan bygga precis som ni önskar i lösvirke. Det blir dock mer jobb för er med att välja alla material, vitvaror, dörrar, fönster mm. Vi flyttar snart in i vårt lösvirkeshus på 177 m2. Vi lämnade förfrågan till 3 välkända hustillverkar & till 2 st byggfirmor. Det skiljde över en miljon i pris med exakt samma standard. Tillomed precis samma fabrikat på golv, dörrar, kök mm. Valet var ganska enkelt. Vi valde såklart att spara en miljon....

/matte
 
Låter ju som en idé att kolla upp faktiskt. Men hur fungerade det för er med tid och så. Skiljer det mycket från att första stenen är lagd tills huset står helt klart? Tänker också på boende under tiden, lån etc.
 
Räkna med att det tar ett halvår när man bygger i lösvirke. Kanske lite fortare med tanke på att ert blir lite mindre. Vi fick ett fast pris & en inflyttningsdag innan vi skrev på kontraktet. Vet inte riktigt hur lång tid hustillverkare i övrigt behöver på sig för att färdigställa en kåk. Borde kanske vara mellan 2 & 6 månader beroende på hur mycket som är prefab & vilken årstid man bygger. Man tar ju ett byggnadskreditiv där du betalar ränta på dom pengarna man pumpat in i bygget. Bo kvar i er nuvarande bostad tills de nya huset är klart. Om ni har hus eller bostadsrätt brukar man börja försäljningen mellan 3 & 6 månader innan den tänkta flytten ska ske.

/matte
 
Men hur gjorde ni när ni beställde själva huset? Hade ni en egen ritning och bestämde allt själva, eller köpte ni huset från en hustillverkare (Myresjö- Trivsel eller liknande) och sa att ni ville "bygga ihop" det själva?
(Tack så mycket för svaren föresten. Inte helt lätt det här med husbyggen:) Snyggt hus ni verkar få när det är klart också. Precis den stilen vi är ute efter.)

/Fredrik
 
Redigerat:
Vi började leta efter ett färdigt hus som kunde passa oss & vår något knepiga tomt. Men vi hitta inga färdiga lösningar som funka för oss så jag ladda ner ett ritprogram från nätet & börja skissa. Vi fick lite hjälp av en arkitekt med fasaden men planlösningen har jag ritat själv. Jag tog fram bilder & ritningar från alla möjliga hustillverkare som jag tyckte var smarta & snygga. Sen försökte jag på bästa vis kombinera ihop detta till en lösning som skulle passa oss. Vårt husbygge & val av entrepenör är en lång historia men i slutändan så har de blivit ganska bra samt till ett vettigt pris.

Det huset du länka till är en baggis att rita upp & även hur lätt som helst för en snickare att bygga. Det är bara leta ritningar & skisser sen ritar du upp en egen skiss på hur de ska se ut samt hur de ska placeras på er tomt. Tänk på sånna saker som hur solen står så ni planerar rummen i rätt väderstreck mm. Sätt noga ihop en utrustnings/byggnadsbeskrivning med alla era önskvärda material, maskiner mm. När ni har en komplett handling så lämnar ni detta till några olika byggare som får räkna på det. Kolla upp byggaren ordentligt innan ni skriver på ett avtal. Be att få titta på andra saker dom byggt eller renoverat så får ni en liten känsla av hur noga dom är.

Tag god tid på er & stressa inte. Åk gärna ut & titta på alla husvisningar ni kommer åt för att skaffa inspiration.

Ja... Det är några tips.

/matte
 
Tack så mycket för det svaret. Ska nog ta en ordentlig funderare på hur vi skall göra. Förstår att det är mycket mer jobb att "fixa" det mesta själv, men som du säger så kan man spara en bra slant på det, och det kanske inte är SÅ komplicerat ändå som man tror. Bara man får tag i bra hantverkare. Met tanke på att tomten är billig (ca 200 000, och sen ca 200 000 till för inkopplin mm) så borde ett hus på ca 120-130m2 inte komma upp i alltför mycket.
Pengar är ju alltid pengar i slutändan, och tid har vi om vi vill.

/Fredrik
 
Kolla med HM-hus. Deras arkitekt tar 2000 för ett skissjobb. Utgångsstandarden är hög. Att hålla sig inom er budget borde inte vara så svårt även om man lägger på en del lull-lull. De bygger bara i Göteborg med omnejd.
 
Tyckte att HM verkade väldigt intressant prismässigt, men de bygger tyvärr inte i sthlm. Men olleh, vet du om man kan beställa ritningar utan bygge?

Sedan lite OT, herregud vilken hemsida de har, skulle nästan kunna bli avskräckt pga den sidan
 
Man knyter inte upp sig för någonting i och med skissjobbet men 2000 är säkert rejält subventionerat av HM. Arkitekten är ett eget bolag. Om man inte har tomt i Göteborgstrakten får man nog betala normalpris för ritningar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.