Hej!
Jag ska måla om två hus till sommaren..hoppas sommaren blir lång och regnfri!
Husen har 7 och 8 m till nock.
Finns det någon som har bra tips på hur man lätt ska kunna komma åt gavelspetsar och vindskivor?
Är det någon som sett stegar som har en vinklad distans från väggen eller dylikt?
Annars kan man ju inte jobba med skrapning, tvättning o målning...
Eller som sett en prisvärd byggnadsställning?
Tacksam för svar
Hälsar
Rosa
 
en lift är kanon för ändamålet om du kommer in på tomten med den vill säga.
 
Jag har 12 meter till nock. Byggde ställning för det mesta av fasaden (finns beskrivningar på hemmabyggen här i forumet). Till översta biten och vindskivorna blev det stege, är ju inte mycket jobb med just dem, men läskigt var det :surprised:
 
jag brukar använda förlängnings skaft vilket underlättar mer än man ka tro. Har man stående panel så fungerar det över förväntan. Jag målade hela huset utan problem med ett 4 meters skaft som jag satte penseln på och stod på marken hela tiden (1.5 plans hus). Det är för övrigt skonsammare för handlederna då man jobbar mer med armarna. Detta funkar inte när huset är så högt som 8 meter men är ändå ett tips som fungerar bra på lite lägre höjder.
 
Tvättade och målade hela gaveln ca 10-11m till nock på en dag med lift. Hyrde liften på fredag e.m. 16,00. tvättade på kvällen, målade dagen efter en strykning. Lämnade tillbaka liften kl 16,00 på lördag. Kostnad 1200 kr. Det var klart prisvärt, och jag hade inget annat alternativ för det sitter ett skärmtak på väggen så man kommer inte intill med ställning. (Om man nu inte vill bygga en väldigt avancerad). För övrigt så är det ofta hjuldrift på liftarna så de går lätt att flytta även på gräsmattan utan att spinna runt med bilen i trädgården.
 
Byggmax säljer ett "distansstag" så att man kommer ut från väggen när man målar vindskivor. Man slipper klänga som en apa. Naturligtvis även stegar, men jag vet inte hur långa. De har tillbehör i form av en fotplatta, som hakas på stegen och även en stång som man kan hänga upp målarburken i, förutsatt att burken har en ögla/handtag. Det underlättar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.