Är intresserad av att veta vad ett kök egentligen kostar. Har fått pris på ett Ballingslöv vilket är, enligt mig, svindyrt. Mitt kök skulle landa på omkring 115000:- med vitvaror.
Har kollat på ungefär vad ett IKEA skulle kosta och det blev ca 68000:- med samma vitvaror.

Bifogar två bilder och en planeringsritning på hur mitt kök är tänkt på ett ungefär. Har gjort småändringar i det men priset sjönk inte något speciellt.
 
  • Miljö Forum Anders.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Miljö Forum Anders Ky-Micro-Ugn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har spikat ihop et enkelt kök av IKEA-grejjer och det kostade ca 50 loppor med kyl+frys. Spis på sidan om för en 9 och mikro med.

Det var den lätträknande delen. Sen rev jag köket in till reglar, skivade OSB+gips, spikade takpanel, flyttade element, la nytt golv, drog om el, mm. INte fult så lätt att räkna på. Man behöver ju inte heller riva till vansinne, men ska det blir rakt och rätt så...

Dessutom tror jag att det handlar om tusentals kronor i lådinsatser, antiglidplast, belysning och kryddhyllor mm...

Vad vill jag få sagt? Räkna med att det tillkommer saker...
 
Mina kostnader finns här - http://www.byggahus.se/forum/koek/89938-vart-koek-aer-faerdigt-bilder.html - i en av mina kommentarer rätt långt ner i tråden.

Summerar man ihop det som brukar räknas till själva köket (stommar och luckor med utdrag och andra tillbehör, bänkar, blandare, knoppar och beslag, kakel) blev det 57 300 + vitvaror 47 000, drygt 100 papp alltså.

Men summerar man ihop allt det andra runt omkring (el- och rördragning, golv och golvvärme, imkanal, fönsterbyte, fix med väggar och snickerier) blev det lika mycket till. Här kan det slå så mycket hit och dit att det knappast går att jämföra olika projekt med varandra - det beror så mycket på förutsättningarna och ens vilja/förmåga att rätta sig efter dem.
 
A
Vårt kök från Marbodal med vitvaror i rostfritt från siemens kostade ca 170'. Då är det endast köket och vitvarorna, inte kakel eller något arbete inräknat i det. Tycker ändå vi kom ganska billigt undan med tanke på kökets storlek.
 
Våra snickeribyggda stommar gick på 55000 inkl luckor och inredning, vitvaror cirka 20000. Diskbänk, blandare, diskmaskinsavstängning etc gick på cirka 8000. Så totalt cirka 85000. Liknande kök från IKEA skulle gått på totalt 65000.
 
Tibrokök, Vit Form mdf handtagslöst, bänkskivor (glas + kompaktlaminat), 8 underskåp, 5 väggskåp, 5 högskåp, Siemens vitvaror, Fjäråskupan fläkt, totalt ca 250 000:- + lite kranar, belysning, uttag etc.
 
Mitt kök ligger på ca 80 tusen och då har jag mielevitvaror och Epoqkök, dock e inte köket klart än. El drar min bror som är elektriker och resten gör jag själv. Golvvärme är lagt och köket är på 9kvm. Almovit är färgen och det blev en 40mm kvistfri bänkskiva i Acajou från bauhaus, Mora classic-blandare och höganäs glasmosaik som går åt det rödbruna hållet på väggarna, sen hittade jag 445x445mm klinker till golvet.
 
Redigerat:
Det viktigaste är inte köket utan vitvarorna, det är dessa som slits, alla köksstommar plus ateraljer som hör till är det lång garanti på och de håller oerhört, men har man slarvat och snålat på vitvarusidan så är det det som blir dyrt i slutändan.
 
Ikeakök, Whirlpoolvitvaror, Forbomatta mm, ca 60000
 
Vi har gjort ett rätt stort kök, och en omfattande ombyggnation och vi har ännu inte sammanställt "resten", dvs hur mycket golv, el- och vattendragningar, väggmaterial osv egentligen kostat totalt. (Vi har sparat alla kvitton, men ännu inte vågat summera...)
Men offerten vi fick från Ballingslöv (ekskåp och laminatbänkskiva) gick loss på ca 158000:-
Vi tog in en offert från Kitchn också, vilka vi sedan valde, på exakt samma köksuppställning (ekskåp men med granit i ön), där blev motsvarande summa 107000:-
Vi bad om offerter från K-rauta också, som säljer Marbodal, men den säljaren var inte intresserad av att sälja något, han skickade en fil som var oläslig, och trots kontakt återkom han aldrig med någon ny. Sådana saker ska man nog också kolla på när man väljer köksleverantör, inte bara priset, utan bemötandet man får. Det blir VÄLDIGT jobbigt om de kontakterna inte fungerar.

Sen så tog vi in offerter på vitvarorna, den lokale handlaren matchade tretti.se-priserna plus lite till rakt av.
 
Köket är på 18 m2 och är av typen arbetskök. HTH Straight vit högglans, 131000 bara själva köket. Vitvaror Husqvarna, 50000.
 
Mitt kök landade på ca 110 000 kr. Som några ovan påpekar så tillkommer det mycket smågrejor man inte tar upp i budgeten men som i slutändan blir rätt mycket pengar.

IKEA stommar 20000:-
Vitvaror Electrolux 44500:-
Diskbänk stala 10500:-
Bänkskiva köksö LG Coll 7500:-
Vikklaff gångjärn Blum 2000:-
Handtag 1500:-
Köksblandare, VVS 3000:-
Elektriker, övrig el 5500:-
Färg/spackel 2000:-
kakel/fog 2000:-
spån/gips/list 1500:-
Imkanal/takhuv 2500:-
laminatgolv 6000:-
mm, mm, mm

Gjort allt jobb själv förrutom inkoppling av ugn/häll som jag anlitade elektriker för.
 
stommar, luckor, bänkskivor, diskho ca 50 000
vitvaror inkl tvätt oh tork 77 000
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.