Hej!

Vi har precis fått gjort nya innerfönster till vårt torp, då de ursprungliga tyvärr inte fanns kvar. Jättefint hantverk blev det, vi är så nöjda med arbetet. Men - de passar inte... Huset har ju rört på sig och är snett, vingt och vackert . "Fönsterhålen" är lite rombaktiga och de nya fina fönstren fyrkantiga. Det slår på mellan en halv centimeter som bäst till 1,5 som värst.

Någon som vet om hur man bäst ordnar detta?

Min tanke var först att sandpappra ned fönsterbågen/befintlig ram. Sen tänkte jag att kanske trät sväller på sommaren och då sitter de fast om jag sätter in dem nu? Är det kanske bättre att åtgärda det här när träet är som störst?

Jättetacksam för era synpunkter angående hur, och när, det här arbetet bör göras!
 
Har ni låtit göra dessa fönster och en snickare varit och måttat!? När man mäter upp för innanfönster så skall dom ha justerbar stor "vinkelhake" med så att man får rätt skevhet på innanfönstren! Är huset gammalt så är ju snedheten gammal också. Det sker ju inte huxflux s a s . Ni skall inte behöva börja jobba på nygjorda innanfönster. Prata med snickaren.
 
Nej, det var så att själva bågarna var beställda av den tidigare ägaren som vi köpte av för drygt två år sen. Så "reklamationstiden" har nog gått ut. Det vi fick gjort nu var att få satt gammalt glas i, samtidigt som en fönstersnickare reparerade lite andra fönster åt oss. Så här i efterhand förstår vi att man skulle kollat innan, men det slog oss aldrig ens, de nya bågarna var ju specialgjorda för huset sa säljaren.
 
Måste ställa lite dumma frågor. Har ni kollat ordentligt att ni satt rätt bågar i rätt karm? Om det diffar så mycket som 1,5 cm så skulle jag glasa ur och justera bågen, dom är ju inte limmade. Handlar det om millimetrar så kan man ta fram hyveln. Fattas det så kan man sala på, men det är svårt att få såna kilar snygga om man inte har t ex en bandslip. Jag lider med er, så irriterande när dom är nya och fina!
 
Ja oj vad synd. 1,5 cm låter ganska mycket att försöka räta upp, men det kanske går med 7 mm påsalning på en sida och hyvling på den andra. Det går, även med enklare verktyg. Men man behöver lite tid och vilja. Det är inte så att fönstren är gjorda med lite bredare båge för att man ska kunna såga i efterhand? Eller att ni provat fel båge i karmen?
 
Jag har provat alla innerfönster i alla fönster, bara ifall att jag tänkt fel - men det går bara inte... Men men, jag får ge mig på dem försiktigt och hoppas de går att använda, eventuellt ta ur glasen på det ena. Får trösta mig med att de andra fönstren vi fick vidgjorda blev över förväntan lyckade!

Tack för era tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.