Hade tänkt bygga in spottar i vardagsrummet i en "låda" längs ytterväggarna utmed taket.

Har hittat bilder på några installationer där man använda LED spottar istället för halogen, vilket medför att man kan minska storleken på lådan och i stort sett inte behöva bekymra sig över värmeutveckling.

Problemet är att jag vet inte vad folk har använt för modeller, jag har letat lite överallt, typ elbutik.se och liknande utan att egentligen hitta något spännande.

Någon som har några tips? Kostar det skjortan är det ingen idé, kommer ändå att gå till 10-15 stycken.
 
Enklast borde väl bli att ta s.k. möbelspottar, finns halogen som kan monteras dikt mot brännbart, eller några mm ifrån. Titta på elbutik.se
 
Rikard Ågren skrev:
Enklast borde väl bli att ta s.k. möbelspottar, finns halogen som kan monteras dikt mot brännbart, eller några mm ifrån. Titta på elbutik.se
Denna borde väl funka, http://www.elbutik.se/product.html?product_id=111226&search_page=, om jag fattar rätt ska man kunna montera dikt om man kör med 10W? Nackdelen är ju dock elförbrukningen, om man nu skulle få för sig att sätta in 10-15 stycken.
 
Han frågar ju faktiskt efter LED.. inte halogen möbelspottar!

Kör på chammes förslag!
 
Classes set var det ju relativt bra pris på. Vet dock inte om de såg så "spännande" ut :) Lite svårt att veta vad han menar med det i och för sig.
 
Jo, jag har kollat runt lite, och hittat flera siter, www.molectric.se, www.upplyst.se och nån till, men det är ju så jäkla dyrt, rent ut sagt.

Ärligt talar, 500 spänn för tre jäkla dioder. Visst, trafon kostar ju, men om man kollar Clas Ohlson som tar 130:- för en extra diod så tycker jag det är löjligt.

Jag har inte räknat, men jag kommer säkert att landa på minst 15 st. Får väl kolla på Molectric efter delar och bygga dom själv :)
 
Kan du inte köpa en ljusslang och montera en list så att man inte ser den, Blir billigast så men kanske inte snyggast
 
Ljusslang och valv är 80-tal, = pizza belysning.

Klart grabben ska ha LED, som design belysning, inte som allmän belysning.
 
Jo jag håller med. Jag köpte led hos classe pch är nöjd med dem. tittat noga på hide a lights led och kan säga att det är samma produkt som hos classe men 150 kr billigare
 
Dum fråga på det, kan man använda Nexa eller liknande trådlös dimmer trafo till LED?
 
Om trafon är anpassad till LED (likström och olinjär belastning) JA.

Protte
 
Bra fråga, står ju ingenting, får gräva lite helt enkelt.
 
Nej. Nexas trafo klarar endast halogen, enl. dom själva.
 
Ytterligare följdfråga, finns det någon trafo för LED som man kan dimma med en vanlig glödljus-dimmer? De enda dimbara jag har hittat kräver någon typ av sekundär trimpot eller 1-10Vdc styrning för dimning, men då har jag svårt att kunna få in en dimmer på något vettigt sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.