Har tänkt att odla tomat och gurka i växthus men inte i några jordbäddar.

Finns det några speciella "hinkar/krukor" för detta ändamål och vilken volym måste dessa ha?

Alla erfarenheter gällande denna typ av odling uppskattas. :)
 
I somras odlade vi med framgång busktomater i blomlådor med måtten 40x40x40. Lådorna hade vi ute på tomten.
 
vanlig potatis är väl lite simpelt men funkar fint
 
Hemmakatten
tomater kan du odla i billigaste 10-kronors plasthink du hittar på Rusta eller Jula e.dyl. Minst 10 liter, borra ett antal hål i botten. Du får vattna ofta och förstås gödsla men det får du ju göra oavsett hur du planterar tomaterna.

Gurkan är jag lite mer osäker på, men tror att de liksom zuccini gärna vill ha lite mer jord än 10 liter.
 
Tänkte också odla i hinkar i år. Såg en bild där de hade klätt in hinkar i juteväv - jättefint. Jag tror jag ska satsa på lite större hinkar än 10 l till mina tomater.
 
Kanske ska snegla lite på murarhinkar, såg att Silvan hade med dessa i sitt kampanjblad.....men det tar kanske bort känslan lite med svart plast istället är någon snygg kruka.
 
Tomater funkar fint. 'Dock bör du ha större hink/kruka än 10 L som nämns ovan för att uppnå bästa resultat (det pga rötterna växer till sig och behöver näring)
Ställs med fördel i söderläge och gärna mot vägg för att få det optimalt.

För gurka (vanlig då) måste du ha någon form av växthuslösning för att få till resultat.
Men, det finns sorter som klarar det på friland och krukor (nu glömt namnet men ärmindre i format)

Sen hänger ju allt ihop med vilken växtzon du befinner dig i...

Ang. tomat, kör med körsbärstomater samt vanlig dansk, kanske bifftomat.
blir helt underbar smak oavsett.
Köp färdigodlade på plantskola/plantagen el. dyl.. Dock är alla sorter extremt frostkänsliga så täck över ifall frost nalkas.
 
Redigerat:
Odlingen kommer att bedrivar i växthus som ligger mot vägg i syd/västläge.

Jag har viss vana av växthusodling men har aldrig odlat dessa växter i krukor eller hinkar.
 
daun skrev:
Odlingen kommer att bedrivar i växthus som ligger mot vägg i syd/västläge.

Jag har viss vana av växthusodling men har aldrig odlat dessa växter i krukor eller hinkar.
Då kommer du inte ha några problem....:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.