Står i valet och kvalet. Det jag tycker talar för ved är förstås känslan. Sen har jag 4 tonåringar hemma också som är lite frusna av sig och jag är rädd för att det kan bli ett väldigt bastande och skyhöga elräkningar om det är för lätt att värma upp bastun. Men å andra sidan: Jag antar att en vedeldad med skorsten och grejor antagligen blir en dyrare investering än en elektrisk dito, särskilt om jag drar elen själv? Någon läsare som har egna erfarenheter eller synpunkter? Tack på förhand!
 
Lite enklare med det mesta vad gäller el-aggregat jämfört med vanligt vedeldat, åtminstone om det inte gäller en fristående bastustuga.
Måste ju se till att du antingen kan dra rören på något smidigt och halvsnyggt sätt till befintliga skorstenen eller direkt ut. Oftast där de flesta stöter på problem.
Vad gäller ventilation för el-aggregat så tar du in-luften från angränsande rum och skickar sedan ut-luften till samma utrymme, fast dock ska den ventilen sitta så långt från in-ventilen som möjligt.

Ett vedeldat ger dock skönare bastubad tycker jag, men kräver en del planering för att det ska funka. Tar lite längre tid att få upp värmen ordentligt i vedeldat.

Vad gäller pris så tror jag inte det blir så värst mycket dyrare med vedeldat. Aggregatet är lite dyrare, men ventilation kan du fixa mycket själv.
 
Ved ger den rätta känslan!

Uppvärmningstiden är avhängd på hur stor bastu du har, vad det är för temperatur när du börjar värma den etc. Min bastu ta en stund att värma vintertid. Den är fristående med ett angränsande relaxutrymme där jag bara har en glasdörr mellan. Själva bastun är på 8m2 och relaxen på ca 5m2. Är det -10 när man börjar elda så tar det en stund men det skulle det även göra med el.

Har en arbetskamrat som har vedeldat men mindre och håller +5 underhållsvärme med element. Han värmer bastun till 80grC på 45 min.

Det är riktigt mysigt att sitta och titta på elden genom glasluckan, höra elden spraka och peta in nån pinne mellan. Fördelen med vedugn är även att det är större stenmagasin = bättre ångkapacitet.
 
stickon skrev:
Sen har jag 4 tonåringar hemma också som är lite frusna av sig och jag är rädd för att det kan bli ett väldigt bastande och skyhöga elräkningar om det är för lätt att värma upp bastun.
Det vore ju ett udda problem med en bastu som används för mycket! Det vanliga är ju att bastuar används för lite.

Visst är det lite mer känsla med vedeldad bastu, men el fungerar bra det med. Med timerns hjälp kan man dessutom komma hem frusen och kliva rakt in en varm bastu! Det optimala är väl att helgardera, dvs både ved och el! Har för mig att jag såg det någonstans då vi letade ny bostad.
 
Var ska du ha bastun? Inne i huset eller fristående?
 
Tack för dom kloka synpunkterna. Bastun ska byggas i en del av ett redan befintligt uthus dit det finns el dragen men inte så att det räcker till en elbastu. Det är inget jätteprojekt att dra fram en ny stigarledning men en del grävande blir det dock.
 
Själv skulle jag bara ha övervägt vedeldat om det rör sig om en separat bastustuga. I befintliga byggnader där man även ska ha förråd, garage eller bostadsdel känns el mer lämpligt än öppen eld.
 
Om man ska välja det ena eller det andra beror på mycket. Tillgången till ved är en sådan faktor. Har du skogsmark och har obegränsat med ved då tycker jag att vedeldat är ett bra val. Ska du köpa ved blir det kanske billigare med el som inte smutsar ner så mycket och som är enklare att starta upp. Är mysfaktorn viktig då är ved att föredra.
 
vill du basta ofta så välj el, mer sällan så välj ved...
 
Principen är ungefär som när man ska välja kol- vs. gasolgrill. Den ena tar längre tid men känns mer genuin, medan den andra går snabbt att värma men utan samma känsla.
 
Fortsätter på denna tråd...
Ungefär hur lång tid kan det ta att värma upp en bastu som är 2x2x2 meter med ett vedeldat aggregat? Hur mycket ved och antal instick med ved kan behövas?
 
det tar max 40 min med det måttet med vedeldning el bastu tar lika lång tid det med
satsa på ved är så gott som gratis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.