Grundkurs 1A i (plåt)takkunskap önskas ;)

Kan någon säga för mig vad som menas med falsad plåt, pannplåt och plegel? Och vad är ett 'bandtäckt' tak?
 
Falsad plåt är slät plåt som en plåtslagare tar upp falser på och falsar ihop plåtbitarna. Plåten fästs i taket med dolda infästningar = inga hål i plåten.
Med falsad plåt gör du antingen en bandtäckning (där enkelt uttryckt, plåtbitarna =banden, går i en hel bit från nock till takfot utan tvärfalser) eller skivtäckning där banden delas upp i många små bitar (så man gjorde förr, mkt dyrare men kanske snyggare.)

Pannplåt är plåt i stora bitar som på håll liknar takpannor (alltså med dalar och toppar). Dessa plåtbitar skruvas fast i läkt med speciella skruv (=hål i plåten).

Plegel är en sorts pannplåt.

Sen har du ju t.ex. TRP (trapetsformad plåt) som är vanlig med kanske inte det snyggaste...
 
Redigerat:
"Ingenjören" har rätt. Tänkte mer på Takpanneplåt tex byggmax fantompanna eller denna http://www.plannja.com/templates/Page2C____1653.aspx

Plegel är dvs en sorts takpanneplåt, inte pannplåt. Om man lägger pannplåten på taket, så blir det ju takpannplåt, och då var det ju bara ett E fel (takpannplåt vs takpanneplåt) hehe :D:D
 
Tack för era svar. Då har jag fattat så mycket som att plegel är ett plåttak som ska likna tegel. Och tanken kan väl vara god, men hur snyggt är det i verkligheten?

Och vad tycker ni om pannplåt då (likt Ingenjörens länk t.ex), fult eller snyggt? Ser det ut som en gammal ladugård? *s*
 
Kan säga som så här, hade aldrig lagt plegel eller pannplåt osv på mitt hus. Kanske på en lada, men det gör lite ont i hjärtat. Men är partisk plåtslagare och yrkesskadad av detta (Kollar varje detalj på ett tak) :D Allt är en smaksak, ett plegeltak som är rätt utfört håller bra. Men en bandtäckning är som sagt utan hål. Och är "Takens Rolls Royce" som Timell sa :D
Så gå efter eget tycke å smak (Och ekonomi) såklart. Det är ju trots allt du själv som skall bo där.
 
Bandtäckt eller pannplåt kan vara rätt på äldre hus, plegel funkar på både nyare och äldre,
Bandtäckt är lite besvärligt att lägga själv, om man inte har lite verktyg, eller känner någon som kan falsa upp en rulle plåt,
Övriga plåttak kan en normalhändig hemmansägare lägga själv.
Riktigt tegel är för romantiker och trädkramare..;)
(Ångrade mig just, bandtäckt passar på nya hus med.)
 
Det ni kallar pannplåt: Läggs det direkt på underlagspapp, eller på läkt? Fungerar pannplåt på låglutande tak?
 
Mäster skrev:
Bandtäckt eller pannplåt kan vara rätt på äldre hus, plegel funkar på både nyare och äldre,
Bandtäckt är lite besvärligt att lägga själv, om man inte har lite verktyg, eller känner någon som kan falsa upp en rulle plåt,
Övriga plåttak kan en normalhändig hemmansägare lägga själv.
Riktigt tegel är för romantiker och trädkramare..;)
(Ångrade mig just, bandtäckt passar på nya hus med.)
Spelar ingen roll om du har lite verktyg. Ge dig aldrig på en bandtäckning själv. Finns inte en människa som inte har utbildning som klarar av att göra det rätt. Om det nu inte är ett helt slätt tak utan en enda luftare, skorsten eller burspråk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.