VI står inför att köpa ett hus med puts från -38 och funderar över vilka slags ytterdörrar man hade på den tiden ( den nuvarande är en riktig best från 70-talet) ? Jag skulle vara tacksam om någon kunde ge förslag på böcker/hemsidor med bilder från den här tiden. Vi behöver hjälp och inspiration med allt ifrån färgsättning till tidstypisk inredning och tyvärr verkar inte särskilt mycket vara skriver om just 30-talshus
 
Dags att renovera, Var rädd om detaljerna Lena sjöström Larsson är jättebra.
VI har våra dörrar kvar i vårt hus från 1932. Vårt hus är dock mer 20-talklassisism. Ditt är säkert funkis. Men jag skickar gärna bilder.

Det finns byggnadsvårdantikvarier inom lanstingets regi.
 
Vad snällt! Tack för tipset. Vårat hus är en slags bastard mellan 20-30 tal då det ligger på landet. Inte så mycket funkis över det så jag skulle gärna se några bilder om du kan tänka dig att skicka
 
Bastard? Är det mix mellan olika stilar? Fast jag antar att du tycker det är fint om du vill köpa det. Vårt var säket oxå otrendigt när det byggdes. Det man kan säga om dessa husen är att dom är mycket gediget byggda. Byggfusket började så smått under andra världskriget.

Vad vill du ha bilder på? Vårt hus är välbevarat för det är väldigt lite renoverat. Dessutom har vi orginlalritningen från Borohus.

Är det ett stenhus eller putsat stenhus?
 
Bifogar en bild på entrén så du kan se dörren.
 
  • eNTREN.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Katarina B.O.
  • Laddar…
Vilken vacker entré!!!
 
Inser att vi inte verkar ha någon bra bild på vår dörr, men den skymtar i bakgrunden här. Plåt i nederklanten, s.k. karosseripanel i trä på själva dörren och ett litet rektangulärt fönster i överkanten. Runt dörren finns en ram med samma panel. Vårt fönster har glas som är enfärgat och vågigt. Några grannar har blyinfattat glas i olika färger i sina dörrar.
Allt original från 1938.
Kan fixa en bättre bild om intresse finns.
http://www.pinebar.com/DiaryImages/2008/slides/2008-03-27_Sno.JPG

(Snön föll när han petade på den.)

Det är jättesvårt att hitta bra litteratur om bara 30-40-talet.
Här finns i alla fall lite.
 
Tack för bilden! Ja det är egentligen ett lite lustigt hus, 30-tal men i norrlands inland hade de ju inte så stor koll så de låg lite efter och blandade upp med sent 20-tal. Det har verkligen varit svårt att hitta relevant fakta om huset. Pittoreska torp och stora gårdar skrivs det bra mycket mer om. Huset är i trä med en gråspräcklig putsfasad. Skulle vilja målade det till en mild gul egentligen men vet inte om det blir fel då...
 
pinebar pinebar skrev:
Allt original från 1938.
Kan fixa en bättre bild om intresse finns.
[länk]
Hur är taket över dörren infästat? I väggen, eller går det balkar in?

(Undrar om någon ser denna fråga...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.