Hej!

Sitter för tillfället och planerar ett garagebygge här i vår... Härligt med ett nytt projekt då jag inte gjort nånting på hela vintern. För att spara pengar har jag tänkt göra så mycket det går själv, och det innebär bl a att bygga egna takstolar. När man läser om hur takstolar skall konstruerar etc så talas det om olika kategorier av "regelvirke" ex K18, K24 etc...
Om jag åker till byggmax och köper 45*170 vilken kategori är det då?
Om det virket nu inte skulle vara tillräckligt bärkraftigt, går det ge några generella regler på hur man dimensionerar med sånt då. Räcker det att öka till nästa storlek dvs står det 145mm i en takstolsrigtning så tar man 170 istället?

Tacksam för svar
 
Virket de har på brädgårdarna är väl i allmänhet oklassat. Så det är ingen bra idé att bara plocka virke helt slumpmässigt och bygga takstolar av det. Men du kan ju klassa det själv genom att välja och sortera. Ta bara rakt och fint virke, utan sprickor och knaggar, till dina takstolar.
 
Tack för svaret: Är det endast kvistar, sprickor mm som avgör "klassen" på virket?
Det jag är ute efter är om det endast är en visuell bedömning som avgör klassen och att det i övrigt framställs (sågas) på samma sätt som oklassat?
 
skytte skrev:
Hej!

Sitter för tillfället och planerar ett garagebygge här i vår... Härligt med ett nytt projekt då jag inte gjort nånting på hela vintern. För att spara pengar har jag tänkt göra så mycket det går själv, och det innebär bl a att bygga egna takstolar. När man läser om hur takstolar skall konstruerar etc så talas det om olika kategorier av "regelvirke" ex K18, K24 etc...
Om jag åker till byggmax och köper 45*170 vilken kategori är det då?
Om det virket nu inte skulle vara tillräckligt bärkraftigt, går det ge några generella regler på hur man dimensionerar med sånt då. Räcker det att öka till nästa storlek dvs står det 145mm i en takstolsrigtning så tar man 170 istället?

Tacksam för svar

Intressant, vill nämligen också veta.
 
hej.
litet tips på takstolarna.
http://www.takstolsfabriken.se/
"beräkningshjälpen" är bra, om man gör egna. du får ut mått och längder.

Sen var det ett garage du skule bygga, dimensioneringen är beroende av bredden och taklutningen. fackverkstakstolar kan bygga starka även utan "expertis".
 
Se om du får tag i Takstolsboken och beställ klassat virke från brädgården. Du kanske inte behöver just K24 eller liknande om du kan gå upp i dimension, men se till att överslagsräkna på det.
 
En del brädgårdar har klassat virke på hyllan, om inte så har dom nog hemma på ett par dagar,
Annars kan man åka till någon av ortens sågar och fynda.
 
I
Klassningen av virke bestäms utifrån hur virket ser ut m.h.t. förekomst av kvist m.m och var den sitter i förhållande till kanterna. Plankor med kvist nära kanterna får lägre klass än om den sitter mitt i plankan, inte är genomgående, etc.

Klassningen utföres på sågverken efter dimensionssågning o. event. hyvling. Sågverket ska dessutom vara behörigt att klassa virket. Så det duger inte med att en bonnsågarna levererar kvistfritt virke för att det ska gå och klassa som K24 ex.vis, även om det kan vara bättre än K24-klassat från certifierat sågverk. Klassat virke är som regel alltid stämplat med angivande av vilken klassning det har.

Klassmärkningen i sig innebär att ju högre klass, ju bättre hållfasthet. Dvs. möjligheten att utnyttja samma dimension för större belastning.

Värdena för virkets hållfasthet för de olika klasserna återfinns i BKR (Boverkets byggbestämmelser för konstruktion) och anger ett empiriskt bestämt (=utprovat) värde som utgör 95% av den genomsnittliga brotthållfastheten. Dessa värden ska sen reduceras med partialkoefficienter, beroende av den aktuella situationen, för att kunna användas i beräkningarna. Tar man bara det angivna värdet är man alltså 5% från risken för brott.
_________________
Byggaren
 
Mikael_L
Jag tror att kvaliten K12 är tillåten att klassa fram för brädgårdens personal.
Då ska rakhet, kvistighet och träfiberriktning bedömas på något vis. Inte alls jättehöga krav.

Så det brukar sägas att riktigt fina och raka reglar på brädgården håller K12.

Jag har iaf gått på just detta för takstolarna till min frigga och garage, och låtit programmet spotta ur sig dimensioner map K12.

Hur långa takstolar behöver du?
Vid längre stolar tjänar du ofta noll kronor på att göra dom själv!

Mina med spännvidd 4 meter var bara såpass lite billigare jämfört med en offert, att jag endast sparade 200:- per timme egen arbetstid. Men leveranstiden ville jag inte heller vänta på, så jag slog till sist ihop dom själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.