Hej på er alla!

Tänkte kolla om nån med ungefär samma inkomster som vi har byggt nytt hus. Känns lite som om ränteläget är rätt nu:). Jag vet att man kan kontakta banken men jag skulle vilja kolla om det ens är "lönt" att boka ett möte i nuläget. Känns inte riktigt så....:(

Vi har en sammanlagd inkomst på ca 43500 kr före skatt. Vi har dessutom lån på ca 200 000 (kan man få baka in gammla lån i bolånet?). Vi bor för tillfället i en lgh som vi kanske får ca 100 000 kr för. Inga barn.
Vad tror ni? Vi är inte ute efter ett lyxhus utan ett billigt men helst på totalentreprenad.
Nån med ungefär samma förutsättningar som oss som har fått lånelöfte för nybygge?

Tacksam för svar!

MVH Frida
 
Jag tycker att ni skall boka ett möte med banken och förutsättningslöst gå igenom er ekonomi. Jag kan tänka mig att banken tycker att det där lånet bör amorteras i rätt så hög takt, men i övrigt ser det väl bra ut.

En mycket grov kalkyl utan att man tar hänsyn till era personliga förhållanden kan se ut så här:

Villkor: Hus med 2Mkr lån, era inkomster, ränta på 5%.

Ränta efter skatteeffekt: 5.833kr
Driftskostnader: 3.000kr
Amortering: 1.667kr

SUMMA: 10.500kr

Inkomster c:a 30.500kr (70% av 43.500kr)

Kvar att leva på: 20.000kr/månad

Det tycker jag är en rätt så bra marginal, men beror naturligtvis på hur man lever idag och vad man vill ha ut av livet förutom att bo i hus. Fundera över hur er ekonomi skulle se ut om ni lade till pengar upp till 10-12.000kr/månaden utöver er nuvarande boendekostnad. Kommer det att fattas pengar då så kan det kännas tungt att bygga ett hus.
 
Kolla på www.comboloan.se där finns det räknare "åt båda hållen".

Har vi råd med det här eller Vad har vi råd med.
 
Hur långt är ett snöre? ;)
Skämt åsido, men det spelar ju en enorm roll vad ni har för fritidsintressen och övriga saker som kostar pengar och som ni vill fortsätta utöva trots husköp...

Utan några exklusiva hobbies, så ser inte jag några problem för er att ta lån och bygga hus för 2-2,5Mkr

Mvh
Thompa


Edit: Tänk även på att det alltid kostar extra i början (läs första året) med allt vad som ska fixas + att ni måste bygga upp en buffert för underhåll etc. (även om huset är nytt)
 
Tack för alla svar!! :)

Kolla på www.comboloan.se där finns det räknare "åt båda hållen".
Verkar lite som en glädjekalkyl, då skulle vi få låna ca 5 milj :confused: Och i en del av uträkningen står det att det inkluderar amortering och när man räknat klart så står det "amortering/år = 0".

Edit: Tänk även på att det alltid kostar extra i början (läs första året) med allt vad som ska fixas + att ni måste bygga upp en buffert för underhåll etc. (även om huset är nytt)
läs första året? jag förstår inte :(

Låter ju inte helt omöjligt då :D
En annan fråga i samma ämne.....Om vi bygger på ett ganska så attraktivt ställe, blir andelen vi lägger på bottenånet annars? Alltså om värdet på huset blir ganska högt så får vi lägga mer på bottenlånet? Stämmer detta? Nån som har nåt procentexempel?

MVH Frida
 
snufffsan skrev:
En annan fråga i samma ämne.....Om vi bygger på ett ganska så attraktivt ställe, blir andelen vi lägger på bottenånet annars? Alltså om värdet på huset blir ganska högt så får vi lägga mer på bottenlånet? Stämmer detta? Nån som har nåt procentexempel?
Om vi säger att bankens villkor är 85% av värdet i bottenlån och resten i topplån och en värdering av ert nybyggda hus visar att produktionskostnaden är 85% eller lägre så får ni allt i bottenlån och slipper topplån.
 
snufffsan skrev:
Tack för alla svar!! :)
Verkar lite som en glädjekalkyl, då skulle vi få låna ca 5 milj :confused: Och i en del av uträkningen står det att det inkluderar amortering och när man räknat klart så står det "amortering/år = 0".
MVH Frida
Hur lyckades du med det?

Jag la in de uppgifter som finns i din post. (Det är egentligen bara inkomsten).
Inkomst 21 750kr/pers (43 500Kr)
Underhåll: 3 000 Kr (Uppskattning)
Ingabarn

Svar: (Så mycket får bostaden kosta, utgå från inkomst)
Med ränta - 6,17% : 3 143 Kkr
Med ränta - 4,17% : 4 601 KKr

Sedan kan du vare sig läsa detta forum eller comboloan som fan läser bibeln.
Utan det ska ju ses som rekommendationer/underlag i sitt beslutsfattande.


Med "Läs första året" betyder nog att första året tillkommer en del kostnader som man kanske inte
räknade med. Man måste ha mer möbler, något behöver repareras/bytas. Man vill ha en
annan/bättre trädgård, ja det kan tillkomma en hel del och just första året.
 
Hur lyckades du med det?
Jag la in en kontantinsats på 100 000 eftersom det är ungefär vad vi får för lgh.

Men jag tycker fortfarande att det låter väldigt mycke! Osså verkar det ju inte inkludera amortering. Skulle vilja lära mig hur jag ska räkna på detta själv. :rolleyes:

Med "Läs första året" betyder nog att första året tillkommer en del kostnader som man kanske inte
räknade med. Man måste ha mer möbler, något behöver repareras/bytas. Man vill ha en
annan/bättre trädgård, ja det kan tillkomma en hel del och just första året.
Aha, trodde det var nån artikel elr nåt liknande :p

Om man nu i dessa hårda tider skulle förlora jobbet då? Ska man inte räkna med att man ska klara av att bo kvar även om båda inkomstagarna går på a-kassa?

MVH Frida
 
Fast ni hade väl även befintliga lån om 200 000Kr

Ställ upp alla kostnader som ni har och som ni kommer få.
Ställ även upp inkomsterna. Inkomsterna - Kostnader = Blir det plus = Bra.

Visst kan man räkna med att båda går på A-kassa men är man orolig att förlora
jobbet så kanske det är bättre att avvakta med husköpet.

De stora kostnaderna som tillkommer jämfört med att bo i lägenhet är:
Uppvärming och underhåll.
Swetrot har ju börjat, lägg till andra kostnader som mat, bil, dagis, försäkringar
och vad det kan vara.
 
Förtydligande till mitt (läs första året)
Man skriver så om man vill förstärka eller förtydliga något.

"..kostar mer i början (läs första året)..." < för att specifiera att det som menas med "i början" är första året och inte första månaden. =)


Vad gäller att köpa hus om man är rädd att förlora jobbet eller ej, så är min åsikt att så kan man aldrig tänka (om man inte jobbar på SAAB just nu ;) ). Vad som helst kan hända nästa dag som kan innebära försvagningar i ens enskilda ekonomi och liv. Men tänker man så, så kan man inte ens öppna kylskåpsdörren!

/Thomas
 
Jag har äntligen fått lära mig bankens "hemliga" riktlinjer....de räknar så här

1. Du måste ha kontantinsatts, 5 - 15% beroende på bank

2. Topplåns gränsen varierar mellan 5 - 25%, topplån betyder att du har högre ränta + amorterar denna del på ca 10 år

3. Era bostadskostnader (ränta, amorteringar, el, försäkringar o.s.v.) får max vara 50% av era inkomster efter skatt

4. Varje vuxen ska ha 6000 kr kvar att röra sig med efter dessa kostnader, för barn gäller 2000 kr

5. Fast anställning, anställningsår, tidigare sparande (gör ni inte det så börja NU) allt sånt spelar in i bankens bedömmning
 
Du måste inte ha kontantinsats.
 
hur lyckas man med det :S speciellt i det här läget som råder nu...
 
Om du bygger ett hus som efter värdering visar att produktionskostnaden är mindre eller lika med det banken kräver ska vara bottenlån så slipper du säkert kontantinsats och dessutom topplån också
 
Det beror också lite på var man bor, hur ekonomin ser ut och hur mycket man lånar. I det här fallet har de ju 100.000kr i kontantinsats (lägenheten) vilket för ett hus för 2Mkr inkl alla är 5%. Det tycker t.ex. SBAB är OK. Men när kontantinsatserna är så pass låga så resonerar många banker som så att det är bättre att de lånar hela beloppet av dem, istället för att de skall ta ett telefonlån för att få ihop till kontantinsatsen. Bankens situation blir mycket tryggare då, i synnerhet om det finns goda marginaler i ekonomin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.