Hej,

Är en gammal Hilti TE 60 något att ha? Tidigt 80-tal.
Finns det verktyg att få tag i till denna? Dvs, fanns SDS-max då?

Tacksam för svar,

/Thomas
 
Thompa skrev:
Hej,

Är en gammal Hilti TE 60 något att ha? Tidigt 80-tal.
Finns det verktyg att få tag i till denna? Dvs, fanns SDS-max då?

Tacksam för svar,

/Thomas
Jag har inte koll på exakt just den modellen, men jag har tidigare haft en TE-72, också väldigt gammal. Den hade inte SDS-max utan ett annat fäste, ungefär lika kraftig, fast det såg mer ut som ett större SDS+ fäste.

Så länge maskinen fungerar bra, du har de borr o mejslar du behöver, och du har köpt den billigt så tror jag att den är ett bra köp. Få tag på borr borde kunna funka om man tittar runt på blocket/e-bay/tradera osv.

Däremot kan reservdelar vara ett problem, ring hilti o kolla om de fortfarande lagerför dessa. Även om de gör det är Hilti dåliga på att ta hand om privatkunder, och har sjuka priser om du inte har rabatt.
 
Ringde Hilti... reservdelar var det kört med...
Han lät osäker när han sa att det "nog var" SDS-max fäste.

Någon som vet mer om fästena på gamla Hiltis?
 
Thompa skrev:
Ringde Hilti... reservdelar var det kört med...
Han lät osäker när han sa att det "nog var" SDS-max fäste.

Någon som vet mer om fästena på gamla Hiltis?
Enligt denna översikten är det inte SDS-fäste på TE60.

Enligt ett (läsvärt) inlägg här utvecklades fästet på TE60 till det som vi känner som SDS Max.

Som vanligt skall man inte tro på allt man läser, men eftersom båda källorna säger samma sak finns det förhoppningsvis ett visst mått av sanning inblandat.

Begagnat i all ära (har själv en begagnad Hilti, fast ett par decenier nyare), men personligen skulle jag inte köpt en maskin som det inte är enkelt att få tag i borr till, vilket verkar vara fallet med TE60. Eller är det någon som försöker "skänka" maskinen till dig? Kan inte vara mycket värd om det är struligt att få tag i borr till den... men visst, det finns kanske någon som sitter på den massa gamla borr och en trasig maskin som han/hon inte får tag i delar till... allt går att sälja ;)
 
Hmm, TE 60 säljs ju även idag och då har den SDS-max fäste så det borde alltså finnas en tidsgräns då dom bytte standard på den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.