Halloj husbyggare.

Jag har fått hugg på ett lass Burtonställning och undrar om nån här på forumet köpt byggställning - och vad ni betalat...ungefär. Jag behöver lite riktmärken inför en kommande prisförhandling.
 
Jag har också funderingar åt det hållet. Har spanat in en byggställning på Bauhaus som går på 3500-4000 kr. Den har en arbetshöjd på uppemot 9 m har jag för mig och ytan man kan stå på är väl 2-3 m[sup]2[/sup].
 
Jo, det är lättmetall och det finns hjul att köpa som tillbehör.
 
Bauhaus ställning är en riktig hobbypryl. Jag skulle aldrig gå upp högre än första planet på en sån.. :surprised:

Bättre i så fall att kika efter nån begagnad professionell ställning typ Flexy eller Hi-Way.

Edit: Jag stavade likt knugen.
 
Köpte precis en byggställning från just Bauhaus för 2.995:- Var visst något "extrapris" och hjulen (+1.095) ingick eftersom kassören inte tog betalt för dessa ;D

Denna grundställning är dock hyfsat begränsad, enligt instruktionen får man inte sätta upp arbetsplanet högre än ~1 m. Det går dock att spetsa till nästan det dubbla med lite svaj som tillbehör. Farsans svåger har dock båda påbyggnadssatserna som gör att man når c.a 10m :)

Kommer dock att använda kopisens riktiga Burton utomhus men inomhus samt för småjobb kommer Bauhausen nog väl till användning...
 
Pappi.

Precis så har jag också resonerat. Behöver ställningen i 3-4 månader och har inte lust att hyra för 25-30.000. För den summan borde man kunna köpa ställning och dessutom få pengarna tillbaka när man säljer den (eller hyra ut den därefter). När du säger 3/4 av ditt hus - vad har du för omkrets på kåken? Är det 1-plan eller 2-plan?

 
Tips?
Ta det lugnt. Med tanke på hur byggmarknaden stagnerat i Sthlm kommer det snart att finnas massor med godis att köpa ;)
 
Hepp.

Säljaren ringde precis. Priset blev:
Rör 350 meter, 25kr/meter
5 meterslandgång 50 st , 60kr/st
diagonalstag 16 st, 60 kr/st
tvärstag 50 st, 60 kr/st.  
Drygt 15000 kr kommer det alltså kosta.

Med detta kommer vi kunna slå upp byggställning runt huset (40 meter i omkrets) och höjden blir 9 meter. Vi har även rör för att bygga en materialplattform.

Jag fick hyroffert på samma mängd - HAKI-ställning - och då skulle jag betalat en 15-30.000 beroende krav på kvitton.

Nu har jag en ställning för samma pris, men äger den, och kan ha den uppe utan stress och jäkt. Problemet är att få hem grejorna - 25 mil med överlassad släpvagn...
 
::)

Äsch!
Hur ska jag kunna bestämma mig....? Fattar ju inte hälften av vad ni talar om...


Följer vidare inlägg med intresse..
:)

Helena med ....
S...... S.....
 
???
Huuuuh!
Nu är det nog dags att bestämma sig snart i alla fall!
Jag måste låta fixa till fasadens alla håligheter, sätta upp avvattningssystemet och andra plåtdetaljer, så några månader tar väl det med vänners och proffesionell hjälp.
:)
Fasting 65, var köpte Du Ditt material

undrar
Helena med..........
Sverige Stugan
 
Ludvika...

Ett alternativ kan ju vara att hålla ögona på auktionsfirmorna. Förra veckan auktionerade Toveks ut en massa byggställning.
www.tovek.se
www.malardalensauktioner.se
www.abtrax.com

Det finns ju ett antal olika byggställningstyper:
Burtons, HAKI, Plettac, Layher, +8 (plus-8) m.fl.
Haki och Burtons inbillar jag mej är vanligast...

Det finns ju ställningsentreprenörer:
http://www.stib.a.se/

Jag rekommenderar att du kollar upp något byggföretag om de har några kontakter.
 
:D
Tack för alla tipsen!
Här skaffade jag mig lätt ett par dagars jobb, ser jag.
Men å andra sidan kanske det blir en bra timpenning på dem i slutänden.

Talar om hur det går sen.... om inte annat så kommer väl någon bild på lösningen på hemsidan

hälsar Helena med
Sverige Stugan
 
Hej Helena,
Ett snåltips som också kan vara lite riskabelt rent levnadsmässigt. Bygg byggställningen av virke. Vill du sen flytta byggställningen till andra sidan huset, så se till att ni inte slår in spikarna helt så blir de lättare att dra ut.

mvh
Snåla David
 
:D

Ja med tanke på höjderna och mina "buktiga" fasader, så verkar det kanske lite farligt!

ANTINGEN måste jag avvakta de offerter på återställande av de felaktigheter som blivit utförda och låta dessa och deras kvarvarande arbeten bli utförda först och sedan ev hyra in ställningar för min fasadmålning mm ELLER så köper jag en ställning själv och håller med den hela sommaren och kan utföra egna arbeten efteråt.

Vad tycker ni??

Helena med ....
Sverige Stugan
 
Vad tycker du själv?

För oss var det en prisfråga - lika dyrt att hyra som att köpa. Då köper vi hellre, har ställningen uppe så länge vi vill, samt behåller en del av ställningen för framtida underhåll på huset.

Dessutom kan du säkerligen hyra ut ställningen till någon granne efter ditt projekt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.