Hejsan!

Vet att det finns en del trådar vad gäller detta. Har köpt en hus från -72 och i suterängdelen så vill vi lägga nytt golv. Gärna klickgolv och då bör man väl ha skydd mot fukt. Behöver man Platon blå eller räcker det troligen med en "vanlig" täckplast. Inga indikationer på ökad fukt men det kan man väl aldrig veta förrän man rivit bort plastmattan som ligger där idag.
Tacksam för svar från er kunniga medlemmar :)
 
Hej
Min son har nyligen stått inför samma problem. En golvsäljare, som jag vet är väldigt kunng, sa att om det ligger en plastmatta sedan tidigare så fungerar den som fuktspärr. Om du skulle ha haft fuktproblem, så skulle plastmattan ha lossnat eller blivit bubblig.
Enligt säljaren så lägger 95 % av hans kunder bara en vanlig cellplastfoam uppe på den befintliga mattan, och sedan på med golvet.
Om du tar bort plastmattan så måste du troligen hyra in en golvslip få att få bort limmet. Därefter ska du lägga plastfolie, foam och golv. En onödig omväg.
Men se till att golvet är jämt. Vi stod mellan valet att spackla eller bygga upp svackorna med lumppapp. Det blev lumppapp. Slutresultatet blev jättebra.
 
Hej!. Jag kan inte hålla med om att det kan vara fritt från fuktproblem bara för att plastmattan sitter kvar bra. Har själv en källare där det suttit plastmatta. Kan säga att fukten där under har gått upp i väggarna i stället och orsakat lukt och vittring.
Jag har också klickgolv i källaren nu i ett av rummen. Jag la dit en platonmatta och på denna vanlig foam. Det finns foam med luftkanaler men de är inte lika bra som platon och när man sätter ihop golv är det mycket lätt att skada foamen= hål i tätskikt om man inte har platon under. Mycket smidigt att bara rulla ut platon och börja. Jag var lite orolig för små klickande ljud av platonmattan när man går på den men icke ett ljud. Luften som ligger under bildar också en "bra" isolering mot det kalla golvet. Jag är mycket nöjd med resultatet och golvet blev mycket varmare än vad jag vågat drömma om.
 
Hej
Jag kan tänka mig att det är lite känsligare i en källare. Vi var också inne på att lägga den tunna Platonmattan, men enligt golvsäljaren så skulle den inte göra så stor verkan. Ventilationseffekten skulle bara gå en ett par decimeter längs kanten. Men det kanske räcker bra i ditt fall. Jag tycker mig minnas att man inte behöver foam uppe på Platonmattan, men det är säkert ingen nackdel. Vi tyckte att vi fick till ett varmt och behagligt golv med enbart foam + 15 mm ek-parkett, så jag förstår att du är nöjd med din fina isolering.
 
Bäst är det att riva bort mattan, sen lägga en "åldersbeständig" plast, foam alt papp, sedan trägolvet. Då får du inga problem. Det går även att lägga foam direkt uppe på den gamla mattan om du inte tycker att det finns några problem med fukt nu, tex lukt eller mattsläpp...
 
Känns som att det är bäst att ta bort den gamla mattan så att du ser att allt är ok innan du lägger nytt fint golv (var beredd på att det kan krävas en del spackling dock på gamla betonggolv). Det finns kombinerad produkt med åldersbeständig plast och foam i samma produkt = bara ett lager att rulla ut :) Vi körde med Tuplex men det finns säkert motsvarande produkter. Lycka till!
 
Finns platon matta med inbyggd stegljudsdämpning. Sedan även en speciell stegljudsmatta som man lägger innan platon mattan för att få bort oljudet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.