Vad har ni själva för värmeskydd?
( Vill gärna se bilder? )

Tänkte om det finns något snyggare än en vanlig mineritskiva.

Det ska vara i en fristående bastu, byggd i lösvirke, ståendes på plint.
 
På lander har jag minerit eller asbestsskivor, men den dag jag renoverar så tänker jag köra med luftade rf-plåtar skruvade på distanser. Det borde bli rätt snyggt hoppas jag. Kanske får det bli mattslipade plåtar så att de inte blänker för mkt.
 
Jag har murat med leca 19x19x59 och slammat dem, har även murat på sidorna av kaminen med passblock 9x25x59. Det är enligt min smak det snyggaste och det gör att kaminen kan placeras nära väggen (spar plats) i mitt fall 50mm från muren.

Bilder finns under socialt och projekt, länk: http://www.byggahus.se/forum/social...a-vedeldad-bastu-badtunna-i-betong-altan.html

Sid 1 Inlägg #7 syns murningen innan den är klar
Sid 2 nlägg #38 det färdiga resultatet med murning, slamming och kamin.
 
min sambos farbror har murat med nån typ av tegel som ser ut som liggande skiffer, skitläckert! plåtreglar bakom såklart....
 
Men jag kan inte bara mura upp på trägolvet, va?

Stugan ska ju stå på leka block och med trägolv.
 
Du kan ju gjuta en liten platta precis under där du skall ha kaminen. Då slipper du också lägga något annat värmeskydd/gnistskyd under kaminen.
Är ganska snabbt gjort när du samtidigt gjuter plintarna
 
Behövs inget annat skydd när man kör med Harvia´s skyddsvägg och golvskyddsplåt?

( Trä i golv och vägg )

Någon med erfarenhet?
 
Avståndet mellan skyddsväggen och trävägg ska vara 50 mm. Inget annat skydd behövs. Instruktioner finns på www.harvia.se

/Kalle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.