Blandaren har ej diskmaskinsavstängning så hur gör man liksom? Installerar man nån slags separat diskmaskinsavstängning under diskbänken eller?

Tack på förhand.
 
Först ska du fråga ditt försäkringsbolag vad de kräver. Ibland vill de att avstängningen ska sitta över diskbänken, om inte, kan du montera en ballofixventil under diskbänken. Kom ihåg att den ska vara lätt tillgänglig! Det finns många som påstår att den SKA vara över diskbänken, men det är en rekommendering och inte ett lagkrav.
 
  • 251486_X_2006-06-29_085227_192.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Man väljer en med istället, och framförallt inte ngn på IKEA=SKRÄP
 
Jag skulle inte välja en blandare utan diskmaskinsavstängning om man kopplar in diskmaskin. Som S-d skrev kräver vissa försäkringsbolag att avstängningen skall vara ovan men att ha den under är inget att satsa på.
 
Luckyman skrev:
Man väljer en med istället, och framförallt inte ngn på IKEA=SKRÄP
Nu var det ju inte det han frågade efter.

Rätta mig om jag har fel, men behöver han inte ett t-rör 309048_X_2007-07-04_084740_611.jpg med avstängningskran?
 
Redigerat:
Kan meddela att jag bytte en diskmaskin hos svärfar för någon vecka sedan, där hade dom avstängning på kranen ovanför diskbänken (FMM)...
Problemet var bara att den inte höll tätt utan det rann vatten i en fin liten stråle trots att det var avstängt i kranen.... Blev till att springa och stänga av vattnet
 
Ok men finns det några krav på blandaren för att man ska kunna sätta dit en ballofix under diskbänken? Hört nåt om att det måste vara tre rör på/till blandaren. Är helt grön på sånt här så kanske inte säger nåt vettigt här :)
 
Om du har tre rör från blandaren så har du redan en blandare med avstängningsreglage för diskmaskin (sitter då på ovansidan). Då behöver du inte montera en ballofix för just diskmaskinen.
Sen skadar det väl inte att montera dit en ballofix när du ändå ska byta blandare.

Såhär gör man när man kopplar in diskmaskin på blandare som ej har diskmaskinsavstängning på kranen, dvs man sätter den under bänken istället:
ballofix.JPG
 
Redigerat:
Glöm inte att ett av de inkommande rören behöver bytas i samma veva då ballofixen tar plats.

Blir ju nästan samma jobb som att byta blandare, kanske snäppet billigare men det är väl en smaksak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.