KarlXII skrev:
Lämna kvar. Ekofiber och Kutterspån har ungefär samma fukttransporterande egenskaper så det ena kan ligga ovanpå det gamla.

Eller så läser man brandvarnartråden från Fasting65 och blir helt säker på att kutter inte hör hemma i bostadshus..... 8)
 
Sant. Läskigt det där....
 
Eller så läser man brandvarnartråden från Fasting65 och blir helt säker på att kutter inte hör hemma i bostadshus.....
I så fall skulle en stor del av våra svenska hus behöva utrymmas snarast.

Mineralisolering må vara obrännbar men innehåller också ämnen som utvecklar giftiga gaser vid upphettning.
 
:(
Gamla tiders kutterspån vet jag inget om, de brinner säkert mycket bra!
Men jag har gjort en brandtest på typgodkänt kutterspån från Tyskland och det pyrde bara och ville inte ta eld! Det var behandlat mot mögel och brand!

Hur mitt - icke typgodkända kutterspån från Sverige Stugan - fungerar vågar jag inte prova eller ens tänka på, men enligt testen som SP gjort på det, så ska det inte vara värre än något annat!

Men det skulle väl vara brandrisken som gjorde att man skulle ta en "dammsugare" och ta bort det gamla spånet i så fall!

;) Kanske bättre att satsa på ordentligt brandlarm !

Helena med
Nationalschabraket
 
Benno_ skrev:
I så fall skulle en stor del av våra svenska hus behöva utrymmas snarast.

Mineralisolering må vara obrännbar men innehåller också ämnen som utvecklar giftiga gaser vid upphettning.
Du menar att kutterspån brinner sämre bara för att du tycker att en stor del av våra svenska hus behöver utrymmas? Ifrågasätter du att det spån som ligger i de flesta gammla hus är olämplig ur brandsynpunkt?

Herregud, vad spelar det för roll om det blir lite gas när det blir varmt!!?? Hellre lite gas än ELD! Det lär inte vara människor i huset så länge om det blir "upphettat" och att man behöver vädra lite för att bli av med gasen lär vara det minsta problemet man har.

Lägg av.
 
Detta meddelandet är till hälften ett test...

Men generellt kan man väl säga att om man inte hunnit ut innan det pyr i isoleringen är risken rätt stor att rökgaserna gjort sitt med en...

Å andra sidan så är det ju bra att hindra innan det är övertänt, och då är ju stenull bra...
 
vonSassen skrev:
:(
Gamla tiders kutterspån vet jag inget om, de brinner säkert mycket bra!
Men jag har gjort en brandtest på typgodkänt kutterspån från Tyskland och det pyrde bara och ville inte ta eld! Det var behandlat mot mögel och brand!

Hur mitt - icke typgodkända kutterspån från Sverige Stugan - fungerar vågar jag inte prova eller ens tänka på, men enligt testen som SP gjort på det, så ska det inte vara värre än något annat!

Men det skulle väl vara brandrisken som gjorde att man skulle ta en "dammsugare" och ta bort det gamla spånet i så fall!

;)  Kanske bättre att satsa på ordentligt brandlarm !

Helena med
Nationalschabraket
Ja det är ett riktigt påpekande. Allt är inte guld som glimmar eller hur man nu säger. Modernt kutter är rimligen inte lika läbbigt som det som tex ligger i mitt hus. Tyvärr så har ju dom alllra flesta av oss gammalt obehandlat kutterspån.... :-/
 
Jag skulle tro att om man kollar i statistiken så brinner nog nya hus precis lika bra som gamla med spånisolering.
Det farliga är nog alla plaster som vi inreder med som går att vi kolar snabbare av röken.

/Jörgen
 
plaströk är giftigt, ingen tvekan om det.

I gamla hus är det dock många gamla elkablar som ligger i dessa spånväggar. Har en kompis som fick en brand i en vägg pga glappande gamla ledningar. Där var det inte spån lyckligtvis, för förra ägaren hade tömt väggen på det.

Jag vet dock att OM det börjar brinna inuti en spånvägg så blir det ett helsikes drag i hela väggen och det kan bli problem att rädda något överhuvudtaget av huset.
Branden blir mycket farlig och explosiv i sitt förlopp.

Som sagt:
Börjar branden inuti väggen är spån läskigt.
Börjar branden i ett rum är det skitsamma vad som döljs i väggarna. Allt i ett rum brinner bra oavsett vägginnehåll.
 
Vårt hus byggdes 1965. Tretton år senare var det rysligt kallt i övervånen när det blåste ute. Det visade sig att taket över undervåningen var isolerat med kutterspån. I kryputrymmena (utrymmet mellan övervåningens sidoväggar och yttertaket) hade man slarvat med att inte lägga papp ett annat vindskydd över isoleringen. Så kutterspånen hade lagt sig i drivor och lämnat fritt spelrum för blåsten att kyla golvet i övervåningen.

Lärdom 1
Skydda mot blåst
Lärdom 2
Även om Du betalar en besiktningsman bör Du själv krypa in i alla utrymmen och inspektera före köp
 
Har isolerat hela mitt hus med kutterspån som vi packade undan för undan.
Har inte sjunkit än och det var 9 år sen. I taket sprutade vi in cellulosa, men killen som sprutade in det sa att spån och cellulosa går bra.
Det blir det nog i sommarstugan. Men mest mot värmen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.