Hejsan,

Hur har det gått med bygget :)?

LK
 
Jaha du....

3 dagar innan slutbesiktning/tillträde. Onsalavillan är klara med sitt arbete och jag skall bara dit för att se hur elektrikern har dragit dragtrådarna för TV/Data, då fick jag en ordentlig chock...

Bottenvåningen är vattendränkt, ~3cm vatten på golvet i nästan hela bottenvåningen (bad + tvätt klarade sig). Gipsväggar mm hade sugit upp vatten så parkett + lister + tapeter + gips + isolering mm var förstört.

Orsaken var dock inte Onsalavillans, den skylldige anser vi vara Fortum. Vattnet hade tagit sig in via markrören för elen in till fasadmätarskåpet. En kombination av olika faktorer medförde att regnvatten fick en "hävert" effekt och rann in via fasadskåpet.

Det mest fantastiska var att vi var tvugna att lämna befintligt boende, men visste inte var vi skulle bo... Tack vare en kompromiss med Onsalavillan kunde vi tillträda övervåningen.

Statusen idag är att vi hade en ny slutbesiktning v51 och denna vecka kunde vi stryka den sista punkten från besiktningprotokollet, så nu är huset slutlevererat. Onsalavillans allriskförsäkring täckte det mesta av kostnaderna som vattenskadan orsakade. Just nu hoppas vi på skadestånd från Fortum för resterande kostnader.
 
Jag har fått höra ryktesvägen att Onsalavillan använder billig, östeuropeisk arbetskraft och därför kan hålla så låga priser samt att man därför "får vad man betalar för", d v s sämre kvalitet.

Kan någon bekräfta eller dementera?
 
Pratar vi Onsalavillan som bygger villor på beställning på kunders begäran så har de egna "svenska" snickare om de ev inte hyr in annan arbetskraft under toppar.
Men så finns det en annan del av Onsalavillan som bygger upp husområden t ex söder om Kungsbacka för något år sen där hyr de in arbetskraft helt och hållet.
Annars är det väl unikt så vitt jag förstår att snickarna är anställda av husleverantören. Har själv byggt med dem.
 
Mithor skrev:
Jag har fått höra ryktesvägen att Onsalavillan använder billig, östeuropeisk arbetskraft och därför kan hålla så låga priser samt att man därför "får vad man betalar för", d v s sämre kvalitet.

Kan någon bekräfta eller dementera?
Definitivt inte i vårt fall i.a.f. Snickarna anställda av OnsalaVillan som sagt. Välbetalda. Samtliga inhyrda entreprenörer (plattsättare, röris, elektriker, grunläggare m.fl.) har varit svenska firmor. Har själv varit med i alla moment under byggnationen och de har definitivt inte dålig kvalitet. Tvärtom.
 
Mithor skrev:
Jag har fått höra ryktesvägen att Onsalavillan använder billig, östeuropeisk arbetskraft och därför kan hålla så låga priser samt att man därför "får vad man betalar för", d v s sämre kvalitet.

Kan någon bekräfta eller dementera?
Det är helt fel på många punkter.

1. Onsalavillan har egna anställda snickare, men hyr självklart in andra firmor vid behov, dock lokala firmor som Onsalavillan arbetar ofta med. Övriga underentrepenader har varit svenska firmor på vårt bygge i.a.f.

2. Låga priser? Vet ej om Onsalavillan är speciellt billiga, ligger väl "i mitten" prismässigt.

3. Jag tycker kvaliteten på arbetet är mycket bra, mycket duktiga hantverkare.

4. Dock finns det mycket att önska om administrationen och bemötande i vissa situationer.
 
Saxat från www.onsalavillan.se:
"Onsalavillan AB driver även projekt i form av områdesbyggnation, samt bygger och förvaltar egna hyresrätter. "
Det är kanske dessa inläggs-skaparen avser?
 
Vilken entreprenadform arbetar OV med?
 
Vi har precis skrivit kontrakt med Onsalavillan på ett 155 T med förlängt allrum. De har totalentreprenad, men man kan säkert få delad entreprenad om man önskar...
 
totalentreprenad.....inklusive allt ifrån mark o grund ända till en nyckelfärdig lösning?
 
Från grund och upp. Ej markarbeten (brukar inte ingå i totalentreprenaden hos ngon).

Ett undantag dock. Målning/tapetsering invändigt och utvändigt ingår inte i entreprenaden. Allt material (färg, spackel o.s.v.) är dock med.
 
Jag fattar inte, vem gjorde markarbetena då?
 
Vi körde med den som OnsalaVillan samarbetade med och rekommenderade (Lerbergs Entreprenad). Men du kan anlita vem du vill.

Anledningen till att markentreprenaden oftast inte ingår är att det är extremt svårt (för att inte säga omöjligt) att uppskatta vad den kommer att kosta. Beror ju helt och hållet på hur marken ser ut.
 
OK, så ni hade ett avtal på markarbeten och ett på hus, men inget på målning?
 
Japp. Målade gjorde vi själva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.