f91jsw skrev:
Jo, fast å andra sidan är det ganska ofta det heller inte fungerar när de bygger i England... Dom kommer undan med det eftersom dom bygger med så dålig isolering att fukten vädras ut och det sällan blir så kallt att de drabbas av frostsprängningar. Och tycker det är OK att leva med lite mögel i väggarna.
Jo ibland bygger dom som om dom tror att dom har medelhavsklimat :rolleyes:
 
Mikael_L
Nu har kvällens avsnitt precis startat.


hmmm, en ale vore gott, det är ju trots allt från england ... :D
 
Bygglov utanför tättbebyggt område är problematiskt i UK och därför är det många som köper en gammal kåk och river denna för att kunna uppföra ett nytt. Vad jag förstår kan det tom vara svårare att få bygglov i UK än här. Motsvarande Riksantikvarieämbetet är också involverade i alla äldre hus och petar effektivt i alla ritningar och kollar av under byggets gång.
 
Britter betraktar nattfrost som naturkatastrof. Därför finns det inte en brittisk rörinstallatör att uppbringa på många veckor efter var gång "fenomenet" faktiskt utspelat sig...
 
Angående gårdagens program om ett par som köpte en verkligt gammal kåk för 445 000 pund och satte en renoveringsbudget på 70 000 pund - man kan undra om de gjorde någon som helst besiktning innan köpet. Merparten av den bärande konstruktionen var så hårt angripen av skadeinsekter att stora bjälkar smulades sönder mellan fingrarna. 300 000 pund la de på reparationer och renovering.
 
I RockNRolla beskrivs det hur man får bygglov i London.. :p Mycket bra film, se den!
 
yonna skrev:
Bygglov utanför tättbebyggt område är problematiskt i UK och därför är det många som köper en gammal kåk och river denna för att kunna uppföra ett nytt. Vad jag förstår kan det tom vara svårare att få bygglov i UK än här. Motsvarande Riksantikvarieämbetet är också involverade i alla äldre hus och petar effektivt i alla ritningar och kollar av under byggets gång.
Privatpersoner beviljas i princip ingen nybyggnation på orörd mark i England. Det måste väl vara så i ett av världens mest tätbefolkade länder där man byggt hus sedan romartiden.
 
f91jsw skrev - "Privatpersoner beviljas i princip ingen nybyggnation på orörd mark i England. Det måste väl vara så i ett av världens mest tätbefolkade länder där man byggt hus sedan romartiden."


Hur ska man annars kunna jaga räv!
 
Jo fast det får man ju inte lägre...
 
Såg också det senaste programmet, faktiskt ett av de få jag inte sett tidigare. Helt otroligt hus, med delar från 1500-talet. Men dödsuret verkar inte kul, fy vad bjälkarna var sönderätna.
Hoppas att de klarade av sina kostnader.

Jag skulle vilja se en uppföljning där man återvänder till husen och ser hur det gått.
 
Mikael_L
Nu har jag bänkat mig vid TVn
Tyvärr har jag missat 2 avsnitt. :(
 
Var det någon som såg häromdagen. Otroligt stort, otroligt mycket glas. Riktigt häftigt men ändå kändes det lite, nja...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.