Hej

Hur är det med tempen ut till radiatorena, om man höjer den kommer det alltid att bli dyrare?
Tänkte om det vid en vis temperatur höjer tempen i radiatorn så att värmeförlusten blir mindre.

För i manualen står det att ett normalt hus ska ha ca 50grader ("huskurva" temp på radiatorvatten vid -15grader)
Och ett äldre med dålig isolering ska ha 65 grader.

Vårat hus är sedan 1939 med inte något nämvärt bra isolering.
Men jag har en huskurva instäld på 48 grader, vi har ca19,5-20 grader inne med det .
Och styrsystemet vill ha en tenperatur på tanken på 55 grader (Övre delen av tanken; så kallad "El Panna")Den värmer den upp med El patronen om den tycker att tempen är för låg.

Så sjusterar den själv in temperaturen på radiatorerna efter ett digram beroende på ute temp/ Rumsgivare
Men jag börjar mistänka att tempen påreturen in till tanken är för låg , cirkulations pumpen går på max.

Därför undrar jag hur det är med tempertur kontra värmeförlust.
För om jag säger att värmepumpen klarar av att ge 65gradit vatten in till tanken, och radiatorerna minskar sin värmeförlust.
Då kankse den klarar av att hålla El pannan temp på rätt värde, utan att el patron går lika mycket??

Vi hade en förbrukning i Oktober på 1325kw
Sen har Vattenfall strulat till det extrem mycket av många ovetande anledningar en lite dem.
Så min faktura med förfallodag 2009-01-02 var för perioden 2008-10-01 -- 2008-10-31 !
Så när jag ringde dem nu , så fick jag reda på följade
NOV 2097 kw
DEC 2500 kw
JAN 2928 kw
Och att jag skulle få en räkning på 12 000 kronor !
Men råga på allt så hade dem ändrat vårat avtal som vi har på huset , medhjälp av våran fd lägenhets avtal som utgått i höstas .
Då bands huset avtal om (2008-11-11) som är löpande ifrån 2008-07-10 till 2009-07-10 om med en ökning med typ 25 öre kw

Så nu väntar jag på en jätter räkning:eek:

Lite info om huset

För vi har en Sanyo co2 4,5kw luft/vatten värmepump
Huset är
Mark plan 54kvm
Källare 54kvm
Inred vind med snetak

På markplan har vi 4 radiatorer
i hallen , köket ,Sovrum och barn rummet.
Radiatorena i sovrummer,och branrummet är väldigt varma och strypta.
Sitter bara gammla vreden (har inga termostater alls !)
Dem är nästan helt strypta precis så att dem är jämn varma och returen håller nästan samma temp som matningen

I källaren har vi tre radiatorer , alla dem är mycket kallare än på markplan, iförsig är det kallare i källaren ingen isolering (har bara tvättstuga samt förråd)
Källaren har en temperatur på ca 16 grader
Markplan har vi i sovrummet , barnrummet ca 19,5-20 grader

Stryper jag något annan radiator än dem i sovrummet eller barnrummet så blir dem väldigt kalla.
Så alla andra står på för fullt både i källaren och markplan.
Så är dem varmare upptill (värmen stigger iförsig ) sen sitter returen nere på dem ska det göra det?

Över våningen har inga vattenradaitorer utan endast badrummet har ett el element på 600w

Det blev vist mycket skrivet , men hoppas någon orkar läsa.
Men huvud frågan är följande , Kan jag öka värme kurvan till Något högre för att få en lägre värme förlust i systemet .(Om jag får upp bättre temp på alla/samt hela ytan på radatorena)

Tacksam för svar

Mvh
Daniel
 
Alla, alla element ska vara helt öppna om man ska kunna ställa in värmen optimalt.
Sen för att få 21 grad inne sänker man istället värmen på pannan, lägre temp där ju desto mindre elräkning.
Sen om man vill ha det kallare än 21 grad tex i sovrum stryper man elementen lite där.
Prova detta till en början
 
okey men när vi hade alla max oppna, tyckte jag att det vart väldigt kallt på dem övriga som inte var strypta i dag.
Tolkade det som att flödet vart sämmre till dem.

sen tycker jag faktiskt att det är varmare inne när det är kallt ute!

Men jag ska attså öppna dem fullt som är strypta och sänka ännu mera på pannan.

Men då bör det bli ännu kalare i källaren också, den temperaturen vill jag ha kvar som den är.

Mvh
Daniel
 
Att det blir varmare inne när det blir kallt ute så är det i datorn du måste ändra,knäcka kurvan vid kallare utomhustemp.
Källaren blir 1 problem och det blir det i de flesta hus, om den verkar ok i isoleringssyfte så är nog en fläktkonvektor att föredra istället för ngt element, bytte ett själv med bergvärme gick från 16 till 20 grader i källaren.
Men desto mer du kan sänka på pannan ju mer kommer du tjäna, det finns ju ingen anledning till att ha 60 grader i pannan när man behöver bara 45 tex.
 
Nu har jag provat att öppna alla ventiler på max, så har jag även sänkt radiator tempen med 3 grader.
Få se om jag behåller samma inne temp nu
Får väll avakta någon dag o se.
Byte även ut elementet i badrummet tyckte det gick väldigt ofta (el radiator), satte in en oljefylt el radiator istället .
Den gammla var en sån där med en lidning innan för en plåt kåpa med galler.
Kollade lite den har mest lyst när man varit in där, troligen ingen bra radiator!

Mvh
Daniel
 
Imorse var det 21,5 grader i sovrummer och lika varmt i barnrummet.
Då har jag stängt dörrarna mellan kök och dem andra rummen.
Så varje radiator värmer endast det rum den sitter i.
Köket är som vanligt mycket kallare.
Ringde till firman som installerade pannan han menade på att radiatorena alltid ska stå på max ALLA!. och att köpa termostater skulle vara onödigt.
Och att när jag får så varmt i rummen skulle jag kunna sänka huskurvan ytligare.
Så den sänktes 2 grader till, nu står den på 43 grader!
Det är kallt i köket takvare att vi har fönster på två väggar , men bara en radiator under på en vägg.
Så till sommaren blir det att montera en radiator till i köket och två på övervåningen.

Åter kommer med hur det gått med denna sänkning.

Mvh
Daniel
 
Hej jag har börjat att klura lite på en grej,
Jag blev råd av installatören att köra fördröjning av shunten till radatorena på 3,00timmar.
Så den tar av övre delen först efter 3 timmar.
Men jag tycker att den sjunker så lågt i radaitor temp innan tiden gått ut.

Frågan är om man sänker den till 2,00timmar som det är grundinställning.
Om tempen inte sjunker lika mycket så bortde ju det bli mindre att shunta till ifrån övredelen av tanken.
Den tar i först hand i från nedrehalvan av tanken till Radiotorena, det är där Vp lämnar vattnet.

Sen tycker jag att det är lite konstig att vp bara ger väldigt varm vatten om det bara är väldigt kallt ut , den borde ju kunna ge det när det behövs.
Har nämligen sett att den gett 65gradit när det var väldigt kallt, men nu ger den bara typ 50 när det är -5grader

Har mellan 18,5- 20 grader inne nu 20 ivåra sovrum 18,5 i hall o kök
Sen vet jag inte varför det inte värkar räcka till. jag tror att jag har för låg retur temp.
Någon som vet vad man kan prova att göra??
Börjar fundera på om det är att radiatorena i källaren är för kalla, eller om det är kallaren som är för kall?

Mvh
Daniel
 
Hej!
Jag håller på med samma elände som du. Har samma anläggning.
Jag har kopplat från rumsgivaren för att kunna justera in radiatorerna. Cirkpumpen ska gå så sakta den kan så att värmen i radiatorerna hinner avges. Termostaterna ska vara helt öppna. Radiatorerna ska bli så kalla det går i nederkant och varma i övre. Detta för att få ett bra delta-t värde. Om de inte är det så kan man strypa på utgående ventilen som oftast sitter i elementets nedre del. Den ser inte ut som en kran alls utan mera som en t-koppling med ett sexkantigt lock. Under locket sitter en insex eller vanlig mejsel skruv som man stryper med. Gör man det matar man elementen för fullt men samtidigt hinner värmen avges.
 
men nu blev jag förvirrad instalatören menade att det max fick skilja 10grader mellan matning och retur (radiator) i tanken .Och var det för stor skillnad skulle jag öka cirkulationspumpen , den går på steg 3 nu (Max)
 
Jag har såna där jätte stora sektionsradiatore vi bor i ett gammalt hus
 
oskis 123 skrev:
Hej!
Jag håller på med samma elände som du. Har samma anläggning.
Jag har kopplat från rumsgivaren för att kunna justera in radiatorerna. Cirkpumpen ska gå så sakta den kan så att värmen i radiatorerna hinner avges. Termostaterna ska vara helt öppna. Radiatorerna ska bli så kalla det går i nederkant och varma i övre. Detta för att få ett bra delta-t värde. Om de inte är det så kan man strypa på utgående ventilen som oftast sitter i elementets nedre del. Den ser inte ut som en kran alls utan mera som en t-koppling med ett sexkantigt lock. Under locket sitter en insex eller vanlig mejsel skruv som man stryper med. Gör man det matar man elementen för fullt men samtidigt hinner värmen avges.
Hur beräknar man delta-t värde och vad menas med det?

Mvh
Daniel
 
Din installatör verkar inte veta att det handlar om en co2-pump. På vanliga pumpar med annat medium än co2 är det inte så bra om det skiljer för mycket mellan in- och -ut temp. Namnet på den skillnaden är just, delta-T värde. På co2 pumpen är det bara bra om det blir typ 55 grader ut och 30 in. Gå in på värmepumpsforum ( alltså ett annat än ByggaHus) så kan du hitta mer info.
Du skriver att du har gamla sortens element ( sektionsradiatorer tror jag det heter) och det är ju det man ska ha. De kan jobba som ett lågtemperatursystem eftersom de kan avge mycket värme tack vare den stora ytan. Därför ska cirkpumpen INTE gå på max. Tvärtom. Jag skulle ställa ner det så mycket det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.