Har frågat en VVS-firma men dom ville inte hyra ut sina verktyg. ;)

Konstigt nog frågade jag inte vad dom skulle ha för att pressa grejorna utan utgick från att det skulle vara för dyrt. Kanske var dumt. Får ringa firman och fråga. Annars får jag knata över till hydraulikfirman.
 
Paddy skrev:
Har funderat på att löda men att pressa måste vara mycket enklare än att skaffa lödgrejor, flussmedel och sen lära sig handlaget med rätt temperatur etc bara för att göra några T-kopplingar.
Vad är det för fel på klämringskopplingar? Det är ju perfekt för hempulare. Det räcker med två skiftnycklar. Dessutom slipper man O-ringen av gummi som finns i presskopplingarna. Hur lång livslängd har en sådan? Det vet vi om 20, 50 eller 100 år. En klämringskoppling lär hålla "i evighet", och det går bra att tillfälligt ta isär en koppling om man vill kolla något eller göra en ny avstickare etc.

/Hasse
 
Klämringskopplingar är för dyra. Försöker komma under hundringen per st, behöver 13 T-kopplingar 22-19-22 mm så det blir en liten slant.
 
Hosseal skrev:
Vilka ska jag köpa om jag vill installera min vedpanna i källaren och några vatten radiatorer


Pressmaskin 230 volt med 15, 18, 22 pressbackar. Mod V 6,840.00
Pressmaskin 230 volt med 15, 22, 28 pressbackar. Mod V 6,840.00
Pressmaskin 230 volt med 15, 18, 22 pressbackar. Mod M 6,840.00
Pressmaskin 230 volt med 15, 22, 28 pressbackar. Mod M 6,840.00

Pressmaskin 230 volt med 15, 22, 28 pressbackar. Mod V 6,840.00
Hade jag kört med.
 
Vad skäljer V och M åt?
 
phl skrev:
Vad skäljer V och M åt?
"Presskäftar för Mannesmann (modell M) eller Viega/LK B-press (modell V) eller andra system finns som tillbehör. "

/Hasse
 
Ah, givetvis! Tack för det b_hasse.
 
nu kanske proffsen knäpper mig på näsan, men jag tror att modell V är den vanligare
 
phl och shelby67... När det gäller hur man skiljer på presskopplingar M eller V så är det enklaste sättet att titta på kopplingen. Slutar kopplingen direkt efter "bullen" med tätningen så är det en M-koppling medan V-kopplingen har en fläns på ca 4-5mm utanför tätningen.
V-backar är de vanligaste än så länge men det blir mer och mer vanligt med M-backar eftersom koppar bara blir dyrare och dyrare...
 
Lånar tråden lite.

Är det bara hårda kopparrör som går att använda till presskopplingar eller går det t.ex. även använda prisolrör?

// Snozzi
 
Eller går det att pressa kopplingar för pexrör av olika tillverkare.
 
Paddy skrev:
Klämringskopplingar är för dyra. Försöker komma under hundringen per st, behöver 13 T-kopplingar 22-19-22 mm så det blir en liten slant.
Du skämtar va?

13st presskopplingar ca 700:-
13st klämringskopplingar ca 1400:-

Såvida du inte kan låna en pressmaskin gratis av någon har jag svårt att förstå poängen med att jaga efter en pressmaskin.
 
Hur var det med backarna. Är det olika backar för kopparkopplingar och pexkopplingar eller är det en standard så man kan använda samma tex V backar till pexrör och kopparrör eller heter pexbackarna något annat. Eller har olika tillverkare sina egna backar för sina kopplingar.
 
Så låt mig uppdateras; för att spara 700:- så köper man en maskin vars billigaste pris börjar på 6k?

Vore jag spararen skulle jag 1. Löda 2. Ge rörkrökaren säg 300 spänn om han blåser förbi och pressar dina förmonterade koplingar.
 
Jag är nyfiken på detta så jag ställer frågan igen.

Hur var det med backarna. Är det olika backar för kopparkopplingar och pexkopplingar eller är det en standard så man kan använda samma tex V backar till pexrör och kopparrör eller heter pexbackarna något annat. Eller har olika tillverkare sina egna backar för sina kopplingar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.