Tänkt planlösning vid ombyggnad av villa årsmodell -76. Invändiga mått är 11,35 x 8,35. Storlek på köket är 5 x 4,6 m. Vardagsrum 8,7 x 3,6m. Badrummet på övre plan ska få ett takfönster är det tänkt. Förråd och förvaring finns i garaget. Toaletten nere kommer nog ändras till att få toaletten till höger om handfatet.
 
  • plan0ver1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • plan1var7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
dubbelsovrum -snygg lösning :)
gaia
 
Tack Gaia. Inspirationen kommer ursprungligen från en grej som Simon & Thomas gjorde i från slott till koja. Sedan så gjorde Roomservice en variant på den varianten som är ganska lika den jag ritat...
 
Vad vill du ha kommentarer på? Hur stor är ombyggnaden? Finns väggar och inredning idag?
 
Nej vad jag sökte lite feedback på är väl allmänna åsikter om kanske mindre bra lösningar, Sådant som kunde kanske göras bättre, enklare eller så.
 
Det som finns eller måste vara kvar är ytterväggar samt den bärande hjärtväggen och trappan. Resten är ny planlösning jämfört med hur det ser ut idag. Har dock ingen skiss på den nuvarande planlösningen.
 
Jag tycker att det är lite synd att hela soffgruppen är vänd helt bort från kaminen. Vad ska vara framför kaminen?

Personligen hade jag också valt ett mindre kök och öppnat det mot vardagsrummet, med matbordet i närheten av kaminen och sofforna ungefär som du har gjort. Men alla vill ju inte ha öppna planlösningar.
 
Framför kaminen? Jag och min dam på en björnfäll!
Nej men skämt åsido, möbleringen är nog mest där för att få lite proportioner att relatera till, och kommer nog se annorlunda ut i verkligheten. Har funderat på en öppen planlösning och har absolut inget mot det. Men tror att i det långa loppet så finns det fler ev köpare i framtiden som kan tänka sig mer traditionella lösningar. Rätt eller fel från min sida. Sedan så är det delvis en ekonomisk fråga då det blir enklare / biligare att kunna göra ett rum åt gången i stället för att blåsa hela huset.
 
Tänk på att det blir aphett om du placerar soffgruppen för nära kaminen.
 
Du har väl tänkt på att det blir snedtak i klädkamrarna uppe? Dina ser rätt så djupa ut så du kanske får plats med en hel del där i alla fall. Syrran har ett hus där det på ritningen ser ut som en rejäl klädkammare på övervåningen, men eftersom den har snedtak och är rätt så grund så blev den helt värdelös då det inte går att sätta upp hyllor och klädstång i den och samtidigt få plats att gå in och ta ut sina kläder...
 
Jepp. Det är snedtak. Dom är knappt 2 meter djupa så när du "kliver in" så är det utan problem ståhöjd. Inte optimalt men ändå nåt.
 
Nu kommer jag med en OT fråga som vanligt, och en sådan som jag aldrig får svar på:( Men snälla, tala om vilket program du ritar i :)
 
Jag hade funderat på att ta bort det högra fönstret i vardagsrummet för att få till en bättre och öppnare möblering. Som det ser ut nu med soffan kan det bli trångt och även kännas instängt mot övriga vardagsrummet. Fönstret hade istället kunna placeras på gavelsidan.

Genom att ta bort fönstret förstörs visserligen symmetrin på baksidan men personligen hade jag tyckt att vore värt det , på det sättet får ni även utsikt åt ytterligare ett håll i vardagsrummet.
 
Man kan komma fantastiskt långt i Paint om man har en ritning av något som man öppnar och sedan klipper och klistrar runt med sakerna på den. Det är relativt enkelt att lära sig också. Man kan ju alltid stjäla en hos någon hustillverkare på Internet att utgå ifrån.

Annars är SketchUp en favorit som jag har, men den har betydligt större tröskel innan man är igång.

evasch skrev:
Nu kommer jag med en OT fråga som vanligt, och en sådan som jag aldrig får svar på:( Men snälla, tala om vilket program du ritar i :)
 
Redigerat:
Några kökstips:

- Avställningsyta bredvid kyl/frys
- DM i hörn kan bli lite smutsigt på väggen, vi hade det förut och man får torka tapeten ofta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.