Har en ivt optima vattenburet system.
Skrev till deras kundsupport och frågade en sak då jag inte alls har kunnighet inom sånt här.
Dom sa att om jag ska göra arbete på vattensystemet i huset så skulle jag bara stänga vattenledningen in i huset.
Eftersom jag inte hittade någon avstängningsventil till varmvattnet ut från bererdaren i pumpen så började jag tänka att jag skulle vara tvungen tömma hela beredaren på varmvatten för att kunna byta ett par vattenrör...??
Fattar inte riktgit. Kallvattenledningen ut från pumpen har en ventil, men finns ingen på varmvattnet.

Förklara för mig. :)
 
Det brukar räcka med att stänga inkommande vattenledning vid vattenmätaren. Om rören du ska byta sitter lägre än beredaren, kan du bli tvungen att tömma den med.
Iofs kan det ibland sitta en avstängningsventil på inkommande kallvattenledning till beredaren. Det krävs nog en bild isf för att klargöra detta.
 
Stäng inkommande vatten till huset. Det vattnet matar ju även värmepumpen och vidare till varmvattenkranarna.
 
Det räcker att stänga av huvudkranen. Varmvattenberedare tar ut varmvatten från toppen och matar in nytt kallt vatten i botten. Även om röret tycks komma ut nertill så brukar det inuti beredaren leda upp till toppen.

Man gör på det sättet för att när du börjar använda vatten så skiktas vattnet enligt fysikens lagar så att det varma ligger överst och det kalla underst. Annars så skulle varmvattentempen börja sjunka så fort du börjar duscha.

Även om jag skulle komma hem till dig med en vinkelslip och skära av utgående ledningen från VVB så kommer det inte ut något vatten så länge huvudkranen är avstängd. Det finns ju inget kallvatten som trycker på. Däremot om jag skär av den matande kallvattenledningen så börjar det rinna baklänges ut.
 
Tack så hjärtligt för svaren. :) Gäller detta också om man ska på radiator slingorna?
 
Nä, då måste du tappa ner radiatorsystemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.