Vi ska bygga hus som kommer i moduler och på vägen upp mot tomterna finns det en eller ett par platser där träd gör det svårt att komma förbi. Vad gäller i detta läget? Markägaren kansk inte vill fälla träden.
 
Då får du problem, förhandla med markägaren. Du får självklart inte fälla andras träd utan tillstånd.

Justering: Om det är träd som sticker ut över vägen så tror jag att läget är ett annat. Om det då är allmän väg, så tror jag att det är trädägarens problem att de sticker ut. Du får dock ändå inte fälla dem, möjligen skära bort det som sticker ut över vägen.
 
Såg för ett antal år sedan TV-dokumentär om när en kommun skulle flytta ett befintligt hus. De stötte på problem med ett träd som stod på privat mark. Flyttkillarna knackade på och frågade om de fick fälla trädet men fick nej.

De fällde ändå trädet och tog skadeståndet. De hade inte så mycket att välja på med ett hus stående på gatan ;)
 
Finns regler som gäller, även om det är en enskild väg... Vägföreningen har rätt att ta ner träd som står för nära vägen t ex.
 
Hemmakatten
Vet inte hur stora modulerna är, men har läst om flera fall där den jättestora, lastbilen med bred last inte kommer fram. Man har då fått anordna en omlastningsplats en bit från huset och lasta om till mindre lastbil som kommer fram till huset. Denna omlastning har husägaren fått betala, det står säkert i ert avtal också. Ett annat, ändå dyrare alternativ är att med hjälp av helikopter få modulerna på plats.

Men fälla träd eller åka över annans mark får man inte utan lov.
 
Tack för era svar. Tänker givetvis inte fälla några träd utan lov. Tänkte mer om det fanns regler för hur nära vägen ett träd får stå och om det finns någon som kan göra markägaren skyldig att ta ner träden.

Hemmakatten skrev:
Vet inte hur stora modulerna är, men har läst om flera fall där den jättestora, lastbilen med bred last inte kommer fram. Man har då fått anordna en omlastningsplats en bit från huset och lasta om till mindre lastbil som kommer fram till huset. Denna omlastning har husägaren fått betala, det står säkert i ert avtal också. Ett annat, ändå dyrare alternativ är att med hjälp av helikopter få modulerna på plats.

Men fälla träd eller åka över annans mark får man inte utan lov.
Fast det är väl modulen som är den bredaste delen? En lastbil kommer ju fram på vägen och modulen blir inte mindre för att man lastar om det på en annan bil eller hur menar du?
 
Hemmakatten
Okej, jag tänker nog kanske mer på sektioner av väggar. Med modul föstår jag nu att du menar en stor bred del av huset. När våra grannars hus byggdes förra året kom en stor bred lastbil med släp o kran med alla väggsektioner, takstolar mm. det fick lastas av ca 300 meter från byggplatsen och sedan tog grannen (som har lastbil o grävmaskiner) och körde väggdel för väggdel sista biten.
 
Om vi antar att modulerna är 4 meter breda, så borde de flesta vägbanor räcka till, även om det inte går att mötas,
Sticker det ut grenar över vägen, så inbillar jag mig att trädägaren vackert får finna sig i att det ansas lite, annars brukar det gå att pressa sig förbi med stora bilar ändå, grenar fjädrar mer än man tror..
Kan tänka mig att fraktbolag eller säljare kan svara på denna fråga annars, den senare har dessutom tagit 6 siffrigt betalt för att göra det..
 
Skadestånd för fällda träd kan hamna på 100 000 per träd, så även om det ser käckt ut på TV, så bör man tänka sig för. Man kan bli polisanmäld för egenmäktigt förfarande också.
 
Danne12345 skrev:
Tänkte mer om det fanns regler för hur nära vägen ett träd får stå och om det finns någon som kan göra markägaren skyldig att ta ner träden.
Träd får stå hur nära gränsen som helst.
Annan får lov att kapa av delar av träd som sticker utanför gränsen.
Enda tillfället då ägaren kan göras ansvarig för att ta ner träd är när de är en uppenbar allmänfara, tex. stora, döda träd som lutar över vältrafikerade vägar.
 
När vi skulle ha vårt hus på plats, så kom det ut en kille från transportföretaget och kikade om det var möjligt att dra upp huset på vägen som fanns och så att inga träd/annat bråte var ivägen.

Resultatet blev att vi fick bredda vår infart till grusvägen från allmän väg med en tårtbit på 2x6m och istället för att lastbilarna drog upp släpen med huskropparna på tomten, så fick vi ta en hjullastare till hjälp som tog varje släp för sig. Själva lilla "lastbilen" kom upp utan problem.

Ett annat alternativ som fanns var att lasta av modulerna mellan två punkter med hjälp av en extra kran, men detta blev inte aktuellt.


Slutsumman blev endast ca 5000kr för väg & lastare.
Vad är det för hus som ska på plats?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.