JPW skrev:
- Klammerpistol: Funkar 1/4 18 gauge 38mm klammer eller behövs grövre (bredare)?
Jag slog fast med 5,7 mm klamrar och jag tog L=32 mm vilket jag hade hemma.
 
Jag har alltid spilkat osb på jobbet med 50mm x 2,8mm skjutspik.. Senko har en fin med hullingar..
Fördelen med att spika istället för att skruva är att när man ska skruva nästa lager med gips så behöver man inte oroa sig för att sätta en skruva i en skruvskalle..
Kommer gipsskruven direkt på spiken så är det ingen fara, den matar sig förbi till skillnad mot när spetsen kommer direkt i en gipsskruv.

Dock så spikar vi osb skivan ganska tätt.. cc 250-300mm ungefär.
om skivan är blöt så monterar vi den "dikt an" och om den är riktigt torr när vi får den så har vi följt anvningarna på skivan om 33mm rörelsemån.

För en rent personlig kommentar så skulle jag aldrig ha en OSB skiva i mitt hus!
när man fäster något i en osb så sitter det där tills det blir för stora vibrationer eller till man måste ta bort något och återmontera igen. Då går det inte på samma hål, allt till skillnad för en riktig konstruktions plywood.
Plywood har dessutom mindre lim i sig och är till råga på allt mycket vridstyvare. Så jag skulle hellre lägga på det dubbla i pris och köpa k-plywood.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Eller så använder man fermacell gips. Då behövs inge träskiva bakom gipsen då man kan skruva upp saker i den direkt utan plugg om man vill.
 
ericmetal skrev:
Det stämmer, visserligen är osb säkrare än spånskiva men i ett hus finns det alltid fukt och temperaturändringar det gör att osb skivan sväller. Jag arbetar som snickare och i ett hus monterade vi osb med spikpistol och efter gips sen spackel och tapet.. inte så kul när en månad senare hade osbn svällt och väggarna blev krokiga.. det är ena otroliga krafter faktiskt..

men för att svara på trådskaparens fråga så går det jättebra att spika med pistol, går även med klammerpistol lr till och med spånskiveskruv

mvh Eric
Hej Eric,

På vilket sätt är OSB säkrare än spånskiva? Ur vilken/vilka aspekter?

Med vänliga hälsningar
HELLAS
 
jag tror att han menade fuktmässigt då en spånskiva rör sig mer av fukten som finns i alla hus. (dvs mer fuktkänsligt material)
En osb är nästan dränkt i lim som binder och kapslar in träflisorna, vilket gör att den inte rör sig lika mycket. Sväller gör dom båda på tjockleken. Men det påverkar ju inte i ett hus.
 
jerk skrev:
Eller så använder man fermacell gips. Då behövs inge träskiva bakom gipsen då man kan skruva upp saker i den direkt utan plugg om man vill.
Jag har faktiskt aldrig använt fibergips och jag har endast hört talas om det... Hur bra fungerar det fästmässigt då? En plywood kan en köksinredning / garderober / konsoler hänga i.
Låter inte tillförlitligt... :confused:
 
Jag byggde hela vårat förra hus med Fermacell gipsskivpr. Jag har bara positiva erfarenheter förutom en enda sak. Skiva dammar ganska mycket då den har en öppen yta. Man limmar alla skarvar vilket ger en vägg som blir som en enda skiva och det blir inga sprickor och man behöver inte krångla med remsor i spacklet. Allt vi hängde upp förutom vitrin skåpet med bröllops porslinet sattes endast med skruv direkt i väggskivan. Fermacells gips skiva påminner om masonit i konsistensen och är 12,5 mm tjock. man kan hänga 35 kg i en skruv enligt spec och ca 50 kg om man använder plugg.
 
Och priset per m2 eller skiva är?
 
  • Gilla
Pyroholic
  • Laddar…
Det är dyrt. Jag hade inga vidare rabatter när jag köpte de skivorna men jag tror att det är nästan det dubbla mot vanlig gips. Å andra sidan så är Fermacell gips bättre på alla punkter om man jämför mot vanlig gips. Dämpar ljud bättre , tål fukt bättre , tål påfrestningar bättre. Om man funderar på att sätta osb bakom så blir det nog samma kostnad i slutet.
Hittade en länk där man kan surfa runt och läsa lite. Jag tror Woody säljer dessa på beställning


http://www.fermacell.co.uk/selfbuild_home.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.