Nu håller jag på att slita håret från huvudet här! Det är såhär att jag håller på att sätta upp luckorna till stommarna. Problematiken kom när jag skulle montera luckan ovanför min inbyggnadsmikro. Luckan vill inte gå fritt vid den utan tar i på mikron. Jag har satt gångjärnen i högsta läge så att säga så luckan är uppskruvad absolut så högt upp det går men den stöter fortfarande i mikron i nederkant av luckan. Som jag ser det kan jag inte ha gjort något fel eller har jag missat något totalt?

Mikron är dessutom från IKEA också så den skall ju passa. Tycker det hela verkar lite galet. Skall sägas att det är ett högt väggskåp (92cm) som mikron sitter i och det är luckan ovanför där som inte riktigt vill passa....

Det ända jag kan tänka mig att jag skulle kunna göra är att lyfta bort mikron och ta bort de där små plastfötterna som den skall stå på och se om det gör så att man får lite mer utrymme. Fast då kanske den inte står så stabilt.....
 
Redigerat:
hej..
Är monterngsplattorna till gångjärnen förmonterade eller?
Jag jobbar för härjedalskök och sätter upp cirka 50luckor om dagen.. Du kan inte hacka av dörren och höja monteringsplattan (plattan som sitter i stommen) lite lite högre och sedan justera ner luckan istället? För plats finns det väl upp?
 
Locos: Hur hög dörr är det du har? Är den 57cm så ska den passa till en IKEA-mikro.

Ring IKEA och fråga hur det är tänkt.
Tel: 020-43 90 50
Måndag - fredag: 8 - 20
Lördag - söndag: 9.30 - 18
 
Jo, det var ett vanlig (57 cm) lucka.


Jag löste det i alla fall inte helt traditionellt. Försökte på alla olika sorters lösningar men något var knasigt. Min lösning gick i alla fall ut på att ta ut hela mikron och sedan slipade jag ner alla plastfötterna som den står på 5 mm var. Så nu fungerar det utmärkt, tackar för svaren i alla fall.


Nu ska jag bara komma på hur IKEA hade tänkt sig att jag ska få på luckan till diskmaskinen, de har lyckats skicka en helt vanlig lucka till den:)
 
Till diskmaskinen finns det beslag som du skruvar på luckans baksida efter att ha noga kontrollerat var de skall sitta. Sedan skall det bara vara att häkta på luckan på diskmaskinens front och fästa den med några skruvar.
 
jerk skrev:
Till diskmaskinen finns det beslag som du skruvar på luckans baksida efter att ha noga kontrollerat var de skall sitta. Sedan skall det bara vara att häkta på luckan på diskmaskinens front och fästa den med några skruvar.

Så det ska vara en "vanlig" 60x70 lucka till diskmaskinen? Tycker det känns lite konstigt att det är en lucka med nerfräsna spår på den, alltså på luckan jag har så finns nerfräsningarna där man sätter gångjärnen om den skall upp i ett skåp.

Måste vara jag som inte har alla hästar hemma men jag får verkligen inte upp luckan till diskmaskinen:) För jag antar att där ligger lite instruktionsböcker och grejer där för annars vet jag inte riktigt vad dem ligger. Hur som så får jag inte upp luckan till diskmaskinen. Går det inte att få upp den utan att ha monterat luckan på där eller är det bara jag som är lite allmänt dålig på att lista ut hur den skall öppnas?
 
Det brukar finnas ett stort pappersark som har samma storlek som luckan. Det pappersbladet lägger man på baksidan på luckan som skall monteras sedan finns markeringar på papperet där beslagen skall monteras. Ta en vass syl eller spik och markera för hålen och montera sedan hakarna eller beslagen som tillhör diskmaskinen sedan är det bara att häkta på lucka och skruva fast den.

Det brukar vara samma lucka till diskmaskin som till vissa skåp dvs med förborrade hål. Förmodligen för att det blir mindre antal varor att lagerhålla dvs billigare för kunden i slutändan. Hålen kommer inte synas när luckan väl sitter på plats.
 
Japp, det är samma lucka till dm som till ett vanligt skåp. Ska sätta upp min snart. Dm öppnar du genom att dra luckan utåt, det sitter ingen låsning eller nått sånt.

Jag hade exakt samma problem med min mikro men det gick att lösa med att höjja luckan till max. Men det blev inte snyggt med luckorna på olika höjd. Dessutom har jag en expresso maskin brevid och dom kom inte på samma höjd heller... Jag löste problemet med att ta bort plast fötterna under mikron och ersätta dom med 50cents mynt. Blev i stort sätt perfekt höjd då. (ca 2mm)
 
Jo, det var rätt lugnt att montera diskmaskinsluckan, eller det skulle rättare sagt varit det:) Pluggarna som man skulle plugga igen hålen med var enligt mitt tycke lite väl överdimensionerade. Fick banka ner dem, allt frid och fröjd tänkte jag tills jag vända på luckan. Då hade givetvis pluggarna expanderat luckan så mycket så den spräckts. Vet inte om det var mitt ihärdiga bankande som gjorde att luckan sprack men det skulle inte funnits något annat sätt att få ner pluggarna.
 
Ja och då kan jag passa på att tipsa om att inte vara på golvet med nya lucksidan neråt när du monterar ihop skåp/lådor då du kommer få massor med repor i luckan om du inte använder tex en mjuk filt att fara på. Det finns alltid något skräp/gruskorn som är små för ögat men som gör stor skada i färgen om man inte är försiktig.
Jag får intrycket av att du jobbar efter metoden -kan utan att läsa montageanvisningen först.
Men jag vet hur det är i iverns hetta, man vill ju bli klar någon gång och då är det lätt att man tar i lite extra.
 
Nja, jag hade givetvis en dubbelvikt stor pappskiva som jag lade luckan på. Alla andra luckor jag har monterat upp hade jag lagt på frigolit bara för att de ska ligga utan att repas (de jag monterat upp på övriga skåp då). Nu åkte dock inte frigoliten med under eftersom jag gjorde det brevid diskmaskinen på golvet. Men visst, det kanske blev lite stumt under med bara två lager tjock papp.

När man kommer hem sent från jobbet så kanske man inte har alla hästarna hemma i stallet. Jag är väl annars typen som gärna läser ritningen flera gånger innan jag sätter ihop det. Med tanke på att det är ritningar jag sysslar med på jobbet....

Jaja, den här läxan kostade mig 270 rikdsdaler och det kan jag överleva. Tycker dock fortfarande de där träklossarna var alltför grovt dimensionerade:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.