Tjena!
Tänkte gräva jordvärme nu när våren kommer och då undrar jag om man får göra några avdrag på arbetskostnaderna, jag har läst att man kan få avdrag vid bergvärme, är det samma regler som gäller vid jordvärme?

Får man dra av på grävningen/borrningen eller är det bara för installationen av pumpen?

Tacksam för svar!
 
Det måste ju vara samma regler för jordvärme som bergvärme tycker man.
Jag har just fått bergvärme installerat och enligt Installatören (IVT-center) skall kostnaden för borrning och grävning för slangar till huset täckas av ROTavdraget, även installation av pumpen osv.
Arbetskostnaden för mig blev ca 20000 exkl moms för borrhål och grävning 12m till huset samt slangmontage etc. Totalt blev arbetskostnaden ca 33000 exkl moms för hela installationen.
 
Tack för det!! Hoppas du har rätt!
 
Så är står det på Skatteverkets hemsida:

"Fortfarande oklart om markarbeten!
När det gäller markarbeten är det fortfarande inte helt klart vilka arbeten som kommer ger rätt till skattereduktion. Av det förslag som finns framgår att markarbeten som avser grävning för ledningar för t ex el eller värme i direkt anslutning till byggnaden borrning för bergvärme och brunnsborrning ska ge rätt till skattereduktion förutsatt att arbetet är utfört i nära anslutning till huset."
 
Grävning av jordvärme ger rätt till skattereduktion förutsatt att arbetet utförs på tomten där bostaden är belägen och att jordvärmen är avsedd att tillföras bostaden.Observera att kostnad för maskiner inte räknas till arbetskostnad.

Läs mer hos Skatteverket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.