Någon som exakt vet vad denna skall innehålla?
Vi är på G att köpa en tomt där det finns ett villkor i detalplanen att "projektering av nya byggnader skall föregås av en detaljerad markundersökning".
På denna tomt finns det risk för både berg och lera, mest troligt lera. Vi har framfört som villkor för köpet är att säljaren skall stå för denna och det är tydligen också praxis i branchen.

Tacksam om någon kan redogöra vad denna skall innehålla så att byggnadsnämnden håller sig på mattan...
 
Är det bara markförhållanden som är av intresse eller har det varit mark som utnyttjats av företag för eventuellt miljöfarlig hantering?

Är det bara markförhållanden så räcker det ofta med att ta dit en grävmaskin och göra en provgrop annars måste jordprov tas för att ta reda på enetuella markföroreningar. Är det djupt till berg och om marken kan vara väldigt instabil får man ta dit någon som utför skruvprovtagning, trycksondering, slagsondering eller vingsondering, alternativt flera av dessa.
Detta utförs av geotekninker
 
I detaljplanen står det särskilt angivet att det skall göras en detaljerad markundersökning, och då ringer iallafall mina larmklockor om här måste någon person med rätt behörighet, skriva rätt protokoll som skall diarieföras på rätt ställe.
Gräva en grop och avgöra vad/hur fyllning skall göras, det har svärfarsan gjort sen Dackefejden, det är det minsta problemet men tänk om vi glömt och skicka in rätt blankett enligt det som avser "detaljerad markundersökning"?
Inte kul att lyfta på plattan när huset är byggt.....
Kanske är man lite hispig men jag tror man har fullt med annat när bygget startat, för att ha tid med en massa byråkrater som skall berättiga sin existens.
 
Hemmakatten
Geo Markservice, Bromma, har vi använt oss av vid 3 tillfällen. Dels hydrogeolog, dels enklare markundersökning för bostadsgrund vid sjöstrand samt utredning för avloppsanläggning.

Ring och prata med dom, de är trevliga, och hör efter vad som kan tänkas behöva göras för undersökning på din tomt och vad det kan tänkas kosta.
 
toysoldier
Som jag sa det är inte lätt att veta för oss då vi inte har all information. Att gräva en grop för att avgöra fyllning har jag aldrig talat om utan för att avgöra vad det är för jord samt eventuellt ta ut jordprover.

Men till att börja med så ringer du stadsbyggnadskontoret och frågar vad dom vill utredningen ska innefatta.

Är det tex sluttande tomt med kohesionsjord och risk för ras eller skred så måste det sonderas för att ta reda på vilka laster jorden klarar av.

Är det en undersökning av föroreningar som behövs så blir det troligen skruvborrning och provtagning av jord med jämna mellanrum, tex varje meter och på flera olika punkter. Men det skulle kunna räcka med att ta dit en grävare och ta dessa prover. Beroende på djup och andra faktorer.

När du vet vad du är ute efter så kontaktar du tex sweco eller annan konsult med geoteknisk kunskap så gör dom jobbet. Men att anlita dom utan att veta vad du är ute efter och inte kunna precisera kan bli väldigt dyrt.

Att ge ett generellt svar över internet då vi inte ens vet vart i sverige det är, är inte det lättaste.
 
Förmodligenm behöver du kontakta en geotekniker som kan göra ett antal prover på tomten för att avgöra om den lämpar sig för vissa typer av grundläggning.
Jag tycker också att det är bra om kommunen förtydligar varför de vill ha denna undersökning. Förmodligen ahr de vissa föraningar om vad som kan vara problemet med tomten och då kan man testa utefter dessa föraningarna.
 
Faran är nog över.....
Efter visst förhandlande med kommunen så kommer de att godta säljarens markundersökning som består av två grävda gropar på vår tilltänkta tomt. Bifogar bara underlaget vi får av säljaren med bygglovsansökan.
Kollade markens status idag med de som grävt på granntomten och det är bara sand och jord, härligt nu fick vi 100´ över i kalkylen. ;-)
Känns just nu som att vi får poolen gratis :-0
 
Hemmakatten
Att kommunen har ett krav på markundersökning som de nu backar från skulle göra mig lite fundersam. Det handlar ju inte bara om att slippa undan krav och kostnader utan om att försäkra sig om att grunden blir byggt utifrån de faktiska markförhållandena. Vore förskräckligt om huset skulle sätta sig eller "glida iväg" på en lerbotten om några år.

Jag skulle nog fundera några varv till på hur det egentligen förhåller sig. En markundersökning kostar väl knappast 100' (även om jag förstår på tjackos initierade inlägg att det finns många olika typer av undersökningar). Men en 15-20' kan det nog kosta (i alla fall var det den kostnaden vi fick reda att det skulle kosta för vår markundersökning).

Bara för att granntomten består av sand och jord (vadå för sorts jord?) behöver det inte betyda att er tomt har exakt samma förhållanden. Kan berätta att vi på vår tomt funderade lite på att flytta huset ett antal meter men att vi inte gjorde det pga av att vi då hade kommit till ett stråk med blålera.
 
Redigerat:
I
toysoldier skrev:
Faran är nog över.....
Efter visst förhandlande med kommunen så kommer de att godta säljarens markundersökning som består av två grävda gropar på vår tilltänkta tomt. Bifogar bara underlaget vi får av säljaren med bygglovsansökan.
Kollade markens status idag med de som grävt på granntomten och det är bara sand och jord, härligt nu fick vi 100´ över i kalkylen. ;-)
Känns just nu som att vi får poolen gratis :-0

Hm... om jag vore som du skulle jag inte ta det så lättvindigt. Hellre en professionellt utförd geoteknisk undersökning än att lita till vad de som grävt på granntomten hittat.

För att du ska förstå vådan kan jag berätta en sann historia för dig.

Jag var på 70-talet byggnadsinspektör i Asd kommun. Såg till att kapa åt mig en kommunal tomt med bra läge. Hade planer på att bygga nytt, men så blev inte fallet. En annan i tomtkön nöp tomten. Skulle ha 1-planshus med källare. Tomterna var borrsonderade efter berg i samtliga fyra hushörn enligt illustrationskartan. Kommunen friskrev sig dessutom för markbeskaffenheten.

Den som nöp 'min' tomt utgick från borrsonderingen, som visade inget berg eller stora stenblock i backen. När schaktaren klämde ner skopan mitt i huset, sa det KLANG! Det var berg en halvmeter under markytan och bara inom det illustrerade läget som var cirka halva tomtbredden.

Genom att husen runt om redan var uppförda, var sprängning det sista tomtägaren ville tillgripa. De låg alla på lerbädd. Så det blev dyrt att få källaren på plats. Mycket dyrare än att byta till källarlöst hus i 1½-plan eller ha gjort en detaljerad geoteknisk undersökning först.

Möjligen lät han sig också förledas av att kommunens bisp. hade valt ut just den här tomten, men inte ens det hjälpte alltså :rolleyes:
___________________
Byggaren
 
Jag tyckte det var någon som lät sarkastisk när jag sa att en grävmaskin och provgrop kanske skulle räcka ;-)

Men du vet fortfarande inte vad som föranlett att det skulle göras markundersökning? Om det var av miljösjäl eller geotekniska själ
 
toysoldier skrev:
Faran är nog över.....
Efter visst förhandlande med kommunen så kommer de att godta säljarens markundersökning som består av två grävda gropar på vår tilltänkta tomt. Bifogar bara underlaget vi får av säljaren med bygglovsansökan.
Kollade markens status idag med de som grävt på granntomten och det är bara sand och jord, härligt nu fick vi 100´ över i kalkylen. ;-)
Känns just nu som att vi får poolen gratis :-0
Kvarstår faktum att det kan finnas risker med er tomt.
Jag hade inte spenderat dessa pengarna ännu eftersom de kan behövas när man faktiskt sätter spaden i er jord.
Även små avvikelser i uppfyllning och grundläggning kan springa iväg i kostnad gaska snabbt.
 
Hej
Vi har grävt gropar i helgen och kollat vad som döljer sig under ytan och funnit sten, sand och på 1,5-2m djup så finns det lera. Det är inte blålera utan en lera som ligger still, enligt expertisen.
Det råd vi fått av flera oberoende utlåtanden är att det är riskfritt att ställa ett hus utan att påla på denna mark.
Det som var mindre roligt var att vi hittade elledningar som ingen vet något om?!
 
I
toysoldier skrev:
---
Det som var mindre roligt var att vi hittade elledningar som ingen vet något om?!


Inget ovanligt. Det finns gott om både el- och teleledningar i jord som 'ingen vet något om'. Men det vet de som äger den som regel och det är därför man alltid ska begära kabelanvisning före schaktning. Gör man inte det och råkar skada kabeln får man betala skadan. Har man fått kabelanvisning och den inte visar något (ej utmärkt med pinnar eller färg på marken inom område som ska schaktas) och man råkar på en kabel, som skadas eller dras av, så slipper man kostnaden. Och det är märkligt hur många kablar det går i backen som de inte vet något om.

Tre (av flera) sanna fall som jag själv varit med om:
1. På ett av mina första bygge på Nydala i Malmö, skulle vi dra fram väg till byggplatsen. Platschefen begärde kabelanvisning för väg och huskropp. Inga kablar i vägen. Bara att gräva. Caterpillern brummade på och rätt vad det var hängde det en armstjock starkströmskabel på skoptänderna. Vi fick ringa ut Elverket igen som kom och synade vårt fynd. 'Ah! Det där är en gammal kabel som inte är i bruk längre', blev svaret. Platschefen stod på sig och ville ha den kapad. 'Då får vi skjuta den först', sa elverksgubbarna och spände fast en kniv i en hållare med ett långt snöre att dra i för att utlösa fjäderkraften. Sen kom smällen och efter det var det inget kvar av skjutapparaten. Det visade sig sen att det var den nya kabeln till ställverket där parken på Nydala nu finns.
2. Vi skulle ha banat av en åker för att ta lera till tegelbruket i Lomma. Begärde kabelanvisning och fick det. En telekabel låg i ring i en hörna. 'Då börjar vi schakta därborta istället', sa tegelmästaren, och så körde caterpillern bort till det diagonalt motsatta hörnet. En minut senare bröts teletrafiken mellan lilla Lomma och omvärlden.
3. Skulle bygga till en LM-skola i Askersunds kommun. Byggaren drog dit gubbarna och begärde kabelanvisning. Grönt ljus. Bara att gräva. I nästa sekund dinglade en telekabel på skoptänderna. Trådarna stod som kvistarna i en visp. Då hette det att kabeln var hemlig och därför inte inlagd på kartorna (men den var inte mer hemlig än att jag en tid senare kunde hitta stolpmärkning längre inne i skogen). Telegubbarna fick gräva upp resterna åt båda hållen och flytta kabeln och knåpa samman trådarna. För under huset kunde den inte ligga. Då blev den oåtkomlig.

Till sist en liten historia om hur det kan gå när Televerket gjorde det lätt för sig. Jag skulle bygga ett nytt fryshus i Halmstads hamnområde. Det var begärt kabelanvisning, men ingen Televerksgubbe syntes till på de tre närmsta veckorna. Orange Televerksbilar syntes dock köra omkring i grannskapet. Sen kom beskedet per telefon att vi kunde börja gräva. Grävmaskinisten satte igång och allt verkade ok. Strax efter syntes en svärm orange Televerksbilar dyka upp i grannskapet. Jag blev nyfiken. Lyssnade med gubben i en av dem. Jo det var teleavbrott i området. Just då tjoade gubbarna till och pekade på grävmaskinisten som vevade med näven att jag skulle komma dit. Jag och Televerksgubben gjorde sällskap ut i leran. 'Där har du nog ditt avbrott' sa jag, när jag såg vad som skett. Grävmaskinen hade råkat knuffa till en trästolpe mitt på tomten som lagt sig ner med kablar och det hela. En stolpe vi var tillsagda att bara såga ner :D
__________________
Byggaren
 
Det var altså en undersökning av jordstabiliteten som efterfrågades? Då jag fortfarande inte fått klart för mig vad undersökningen skulle innefatta så undrar jag om det är rätt uppfattat.
Tänkte bara så att du inte kollar stabiliteten och sedan visar det sig vara föroreningar som undersökningen egentligen var att avse. En marksanering kan vara väldigt kostsam.

Lite OT
men det kostar ca 1000:-/ton att deponera oljeförorenad jord och densiteten ligger på mellan 1,5-3kg/m³ men säg 2kg/m³, skulle en yta av 10*10m till ett djup av 3m vara förorenat så kommer det kosta enbart i deponering 600 000:- sedan tillkommer frakt och uppgrävning och återfyllning av massor. Så förorenad mark ska man passa sig för. Har utfört ett antal sådana jobb och det är sällan det slutar under miljonen
 
Tjacko, det är inte frågan om någon sanering utan bärighet.
IB, var/vem begär man kabelanvisning till? Känns som det är nödvändigt i vårt fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.