Funderar på om valet av duschskärmvägg påverkar var elektrikern kan montera golvvärmetermostaten i mitt duschrum. Det finns ett antal trådar om IP-klasser i badrum men jag har inte kunnat utläsa hur man räknar på avstånd från en dusch.

Om glasad duschvägg finns; har detta någon inverkan på hur nära en IP30-klassad termostat kan placeras? Eller räknar man alltid från duschens mittpunkt?
 
Redigerat:
Är lite osäker. Men om det är en fast vägg, som går från golv till tak, då är jag ganska säker på att du får räkna in den sträcka som det innbär att vatten från duschen skall runda väggen (kortaste vägen runt).
 
Är det en för elektrisk eller vattenburen golvvärme?
 
Det är elektrisk golvvärme men det är väl ändå själva termostatens klassning som avgör var den kan placeras.

Väggen är inte från golv till tak utan en del av en 200 cm hög fast skärmvägg i glas där öppningen kommer att ligga ca 50 cm ut från den väggsida jag vill placera termostaten på.
 
170 cm är ju höjden för icke petskyddade uttag, såna sätter man väl möjligtvis bakom kyl o frys.
 
Finns det överhuvudtaget att köpa icke petsäkra uttag nu?
 
Ja, i alla fall enkla inf.
 
Det skrivs alltid utifrån badkar och duschkar men jag har en duschplats med glasskärm. Ska det anses vara likställt med badkar eller duschkar tro? I så fall så gäller IP21 på avståndet 0,6m från duschväggen men då golvvärmetermostaten (Devireg 550) är klassad IP30 borde den inte få installeras överhuvudtaget i ett våtrum om jag tolkar beskrivningen rätt.
 
Det finns ej i föreskrifterna något om dessa nya svängbara duschväggar. Om man räknar dom som fast skiljevägg så har du område 3 direkt bakom den väggen ifall väggen sticker ut >0,6m.
 
Visst är det väl så att man räknar från tänkt placering av duschmunstycket?

Det jag är lite osäker på är huruvida man får räkna en vägg som inte går ända upp till tak, oavsett om den är fast eller svängbar. Har du en svängabra vägg så går den ju dessutom ofta att svänga inåt så att vatten skulle kunna passera väggen lika bra som om den inte fanns alls.
 
Rrrrr skrev:
Finns det överhuvudtaget att köpa icke petsäkra uttag nu?

perilex uttag.

Panel uttag.
 
Jag tror inte lös skiljevägg räknas som någon vägg alls, eftersom det uttryckligen står fast skiljevägg i reglerna. Vad gäller höjden så går väggen hela vägen från golv till tak enligt bilderna.
 
Rrrrr skrev:
Finns det överhuvudtaget att köpa icke petsäkra uttag nu?
Cewe 2-vägs lättmetall. Dock har de skyddslock :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.