nybyggd skrev:
tarkett viva går att slipa med en s,k slipa lätt ett måleri verktyg för att slipa skarvar med.
sedan går det lacka som vanligt.
det är min golvsäljare som sagt detta.
men för bövelen du kan inte ta en riktig golvslip maskin.
Då förstår jag inte vad nyttan är. Du kan ju inte slipa bort märken på det sättet. Möjligen ett alternativ om man av någon anledning vill lacka om golvet, men normalt är ju att man i samband med detta passar på att slipa bort märken, repor mm.
 
Evi skrev:
Hur mycket kostar tillval 14 mm parkett istället? Beror förstås på antal kvm.
Märken syns väl lika mkt på tjockare parkett, eller? - men att man då har möjl. att slipa om. När golven är nya o fina, syns det så stor skillnad på kvaliteten på Tarkett Viva och tjockare parkett? Vi kör nog med vanlig ek.

Tack för tips om slipa lätt - verktyg.
Jag kan inte bedöma skillnaden mellan dem, men om jag visste vad jag vet nu hade jag definitivt betalat extra för ett golv man kan slipa ett par gånger. Ett sådant håller ju en livstid, medan jag bedömer att vi måste byta vårt Viva inom 10 år.
 
Tack! Fantastiskt bra med ett sån´t här forum där andra delar med sig. Kan bespara en massor av tid och ev. misstag!
 
jenfor skrev:
Då förstår jag inte vad nyttan är. Du kan ju inte slipa bort märken på det sättet. Möjligen ett alternativ om man av någon anledning vill lacka om golvet, men normalt är ju att man i samband med detta passar på att slipa bort märken, repor mm.
träffade en representant från tarkett på k rauta i fredags,denne svarade på frågan om golvet i fråga.
slipa med eslipkloss eller liknande går bra,märken m,m finns det lagnings pasta att köpa från tarkett just för det golv man har.
då var saken löst.
 
nybyggd skrev:
träffade en representant från tarkett på k rauta i fredags,denne svarade på frågan om golvet i fråga.
slipa med eslipkloss eller liknande går bra,märken m,m finns det lagnings pasta att köpa från tarkett just för det golv man har.
då var saken löst.
Sa de också att lagningspastan inte är i närheten av samma nyans som golvet? Jodå, vi har testat med den men det blir då ännu fulare så då tar jag hellre märkena. Så jag vidhåller, Tarkett Viva är ett skitgolv som man bör undvika om man har möjlighet.

Med det är ju självklart att Tarketts representant sa att det inte var några problem...
 
jenfor skrev:
Sa de också att lagningspastan inte är i närheten av samma nyans som golvet? Jodå, vi har testat med den men det blir då ännu fulare så då tar jag hellre märkena. Så jag vidhåller, Tarkett Viva är ett skitgolv som man bör undvika om man har möjlighet.

Med det är ju självklart att Tarketts representant sa att det inte var några problem...
då har du fått fel pasta,jag lagade mitt björk golv och det och lite lack fixade repan.
men då har jag spacklat på bilar och mina hus flera ggr,så spackla är jag en hejjare på.
 
Problemet är att det finns flera olika nyanser av ek (björk är väl dock ungefär samma?) och dessutom mörknar ju golven med tiden, så det är svårt att hitta rätt nyans. I vårt fall så stämmer i alla fall inte färgen med golvet. Och ja, det är ek. Dina spacklingskunskaper är säkert bättre än mina, men knappast så bra att du kan ändra nyans på spacklet... ;)
 
jenfor skrev:
Problemet är att det finns flera olika nyanser av ek (björk är väl dock ungefär samma?) och dessutom mörknar ju golven med tiden, så det är svårt att hitta rätt nyans. I vårt fall så stämmer i alla fall inte färgen med golvet. Och ja, det är ek. Dina spacklingskunskaper är säkert bättre än mina, men knappast så bra att du kan ändra nyans på spacklet... ;)
Det finns en uppsjö av färger och nyanser så jag ser verkligen inte problemet. Kolla hos en seriös golvfirma så hjälper dom dig säkerligen.
 
Problemet som tråden handlar om är dock inte nyansen på spacklet, utan anledningen till att man behöver ett bra spackel. Dvs. ett värdelöst golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.