Nu börjar vi närma oss slutskedet i byggandet av vår drömvilla så det är väl dags att börja planera drömhus nummer 2.
I vår iver att få ut största möjliga yta per svettdroppe/krona undrar vi om källare kan vara något att ha. Frågan är vad det skulle bli i merkostnad per kvm källare om man tar värsta tänkbara scenario?Exempelvis om man blir tvungen att spränga och forsla bort hela volymen som källaren upptar. Något annat som blir en stor kostnad?
Ja, jag har redan gjort en sökning i forumet men jag hittar inte riktigt den information jag vill ha.

mvh
David
 
Att du bara orkar. ::)

Vad är det som driver? Möjligheten att tjäna några spänn eller rastlöshet?
 
Man måste ju ha ett projekt. ;)
Fast vi börjar gå på knäna just nu. Ser fram emot en totalt händelselös jul. Funderar på att skaffa en sån där gammal klocka som tickar riktigt högt så man hör hur tråkigt man har det och hur tiden går riktigt långsamt fram. Tick, tack, tick, tack...
Ljuva drömmar. ;D

mvh
David
 
Hej David.
Ska vi lyssna tillsammans?
Jag har samma förhoppningar på julen som du.
Men först måste jag bygga klart garaget, fixa gamla garaget som lgh, hjälpa en polare att gjuta golv och kakla samt få tid över att fixa väggen (som inte var bärande) som min fru så snällt tog bort så att jag skulle känna lite press på mig att sätta igång med nästa projekt :p .
God Jul förresten, det är väl dax för det projektet åxå
 
Jag är inte helt inne på samma sak...jag vill inte ha värsta tänkbara utan mer vad det kostar.

Hoppas att ingen tycker att jag ändrar tråden för mycket men jag vill bygga en 144 m2 villa med extra isolering uppvärmt med bergvärme och ev tillskott av solenergi.
Källaren tänkte jag ha som extra isolering mot marken marken och passa på att ha förråd, tvätt, värme och garage där. Tänkte ha det svalt men torrt.

Vad kan det kosta?
När man räknar på hus så ser man ju siffror på mellan 10-20.000/m2...vad går källare på? ...och vad ingår då?
Givetvis så får jag räkna till fönster och dörr samt trappa upp...men gräv (om man räknar med att det räcker), isolering, fuktspärr och murande.

Den siffran jag söker är när man räknar bort vad det ändå skulle ha kostat utan ...grundarbete måste man ju ändå utföra.

Tack på förhand
Jag vet att jag kanske frågade efter lite för mycket och jag har prexis börjat kolla runt på allvar vad det kan kosta och har inte på allvar tänkt bygga det förrän om en ca 5 år.

MVH
Andreas
 
Vi har precis fått en offert på en 117 kvadratmeters källare. Den ligger på 320 000 kr och det är med platta, alla golvbrunnar och rördragningar i densamma samt ingjuten golvvärme. Vet inte än om det är ett bra pris eller inte, håller som bäst på att höra vidare....

Sprängning kom vi inte undan heller, det blev ca 175 kubikmeter berg för dryga 50 000 kr.
 
Merkostnaden jämfört med platta på mark borde väl bli:
1) Extra schaktningsarbete + ev extra sprängningsarbete
2) Kostnad för att mura upp källarväggar
3) Kostnaden för bjälklaget mellan källare och bottenvåning.

 
Jag försöker beräkna kostnaden för punkt två ovan. Matrialkostnaden är relativt lätt att beräkna men vet någon om hur mycket en murare "hinner" / timme. Jag har hört någonstans att man hinner ca 1 kvm / timme / person - kan detta vara rimligt?
 
Hmm, det borde väl bli ca 0,6 kvm / timme / person om jag räknat rätt. (8 timmars arbetstid + 20 cm skiftshöjd).

Å andra sidan borde väl tunnfogsmurning vara snabbare?
 
Roligt med en tråd där några vill bygga källare. Vi är inne på den idén också!
 
Hallojsan,

Har byggt 138 kvm källare i sommar. Roligt att det är fler som funderar kring detta. Ser fram emot då jag kan utnyttja all extra utrymme.

Källaren inkl plattan gick på ca 240 000:- Då gjorde vi allt jobb själva!

/Jörgen
 
jorwes skrev:
Hallojsan,

Har byggt 138 kvm källare i sommar. Roligt att det är fler som funderar kring detta. Ser fram emot då jag kan utnyttja all extra utrymme.

Källaren inkl plattan gick på ca 240 000:- Då gjorde vi allt jobb själva!

/Jörgen

Hej,

Har du lust att dela upp totalsumman.
Behövde du spränga eller var det bara att gräva??
Är väldigt intresserad av vad varje delmoment kostar.

Said
 
Källarplattan är en enkel platta utan golvvärme och med 100mm cellplastisolering. Källaren är byggd med Sundolitt kubsystem. Det gick väldigt bra och "klossarna" var enkla att hantera.

I grova drag så såg kostnaderna ut så här:
Sundolitt kub 80000
Isolering och armering (platta och väggar) 20000
Dränering fuktspärr osv 10000
Grävning 15000
Betong (K40 Självkompakterande) 65000
Övrigt(inkl en fackman några timmar) 30000
Gissar att det tillkommer ytterliga 10-20000 för fasadskivor och dyl.

Hoppas att det är till ngn hjälp!

/Jörgen
 
Jodå

Det det var till väldigt stor hjälp.

Tackar
Said
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.