Tja

Tänkte göra om i hallen. Istället för väv som det är så vill vi sätta upp råspont och måla den vit. Vi vill ha den "grova" ytan som råspont har. Frågan är nu bara hur man går till väga. Jag tror och hoppas att jag tänkt rätt.

Jag tänkte köra tre "rader" med liggande råspont som jag skruvar i de befintliga reglarna i väggen. Sedan spikar jag råsponten lodrätt i de vågrätta "reglarna/råsponten" jag satt upp.

Jag vill ju inte att det ska bygga för mycket ut från väggen så man tappar en massa volym i hallen.

Sedan får jag sätta någon typ av fyrkantslist runt dörrhålen för att bygga upp en kant motsvarande den råspont jag satt dit för att sedan sätta dit nya dörrfoder.

Jag har ritat lite på en bild från hallen. Röda linjer motsvara de vågrätta "reglarna" och gröna linjer motsvarar råsponten.

Jag antar att jag ska ha den mittersta "regeln" mitt på väggen, men hur långt från golv resp. tak ska man sätta den andra reglarna?

I slutändarna av råsponten som är närmst kameran på fotot kommer jag sätta någon form av fyrkantsstav som motsvarar två lager råspont i tjocklek.

Tänkte köra med denna råspont... http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-08217095.aspx

Något annat jag bör tänka på?

Tack på förhand!

/Johan
 
  • Hallen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tja, i princip går det väl att göra som du tänkt.

Ett annat alternativ - om du inte vill ha det där mellanrummet motsvarande en brädtjocklek bakom råsponten - är att du monterar den dikt mot den befintliga väggen. Jag antar att det är en gipsad vägg eftersom du behöver sätta dit något att spika panelen i. Men längst upp och längst nere bör det finnas en horisontell regel bakom gipset. Mitt på kan greja genom att skära eller såga upp en c:a 5 cm bred slits i gipset. I den fäller man in en 45x45-regel som man jackar ur för de stående reglarna så pass att det man lämnar motsvarar gipsets + vävens tjocklek, så att regeln kommer i liv med väggytan. Så gjorde jag när jag skulle sätta upp panel på en befintlig gipsvägg och tyckte inte att det var särskilt krångligt...

Runt dörrhålen skulle du kunna sätta råsponten ända in över karmens sidostycken och passa in det så att du får en klyvd bräda mot dörrhålet. Så sätter du fodret direkt utanpå panelen och målar in foder och den klyvda ytan i samma färg. Du använder alltså panelen i stället för någon speciell salningslist. Ovanför resp dörrhål kan du sätta en smalare klyvd bit råspont på tvären som salningslist; den ska då vara smalare än fodret, så att detta täcker ändarna på de lodrätta panelbrädorna ovanför.

På hörnet närmast kameran skulle jag i så fall sätta en vanlig vinklad hörnlist i trä. Den skulle då gå mellan taklist och sockellist och sitta utanpå såväl panelen som tapeten/väven/vad det nu är på andra sidan hörnet.

Om du går på din metod skulle jag föreslå att sätta de övre resp. nedre "reglarna" ända upp mot tak resp. ända ned mot golv för att få maximalt stadigt att spika tak- och golvlist i.
 
Grymt svar!

Tack så hemskt mycket! Låter bra så som du förklarar.

En följdfråga: Hur sjutton gör jag runt entrédörren, där sitter det ju inget foder?!?

Tack på förhand!

/Johan
 
Hej Johan!
Jag har inga byggtekniska åsikter utöver det som redan sagts, utan jag skulle bara säga att det blir supersnyggt med målad råspont! Vi har satt 25 m2 råspont i taket, av precis samma anledning som dig, och målat den vit.

Bra val alltså, tycker jag i alla fall!!!
 
Ha, det där med entrédörren har jag också undrat över eftersom jag ska panela farstun senare (kanske i höst).
Det enkla svaret (för mig) är väl att det beror på hur det ser ut...
Men du har rätt - jag har tänkt på att sätta foder där men precis som du säger verkar det som att man oftast inte har det just där, så jag funderar på om det skulle se konstigt ut eller inte. Fortfarande osäker.
 
kommen nog bli riktigt bra! satte själv råspont i vardagsrummet fast vågrätt.

lite dåligt bild men lite inspiration! målades koksgrå
1.jpg
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.