Har idag ett hus om ca 70 kvm och ska bygga till ca 60 i vinkel i en enplansvilla.
Har idag en luft/luft pump samt kamin och några enstaka elradiatorer där det behövs.

Den nya delen kommer att byggas på gjuten platta och bli en del av en relativt öppen planlösning med den befintliga byggnaden. Det ska även bli 2 st sovrum samt ett badrum i den nya delen.

Frågan är nu vad man ska göra med uppvärmning. Har kollat runt lite på forumet men är väldigt osäker.

Skall även byta vvberedare

Fördelar och nackdelar med följande förslag
Förslag 1: Installera golvvärme i den nya delen och köpa typ Nibe fighter 310.

Förslag 2 Skippa golvvärmen, köpa separat vvberedare och installera ytterligare en luft/luft-pump.

Förslag 3: Riva upp det gamla golvet (helst inte), slänga ut luftpumpen och installera golvvärme i hela huset (torpargrund i den gamla delen)


Kom gärna med ytterligare förslag samt rekomendera några produkter som kan användas i mitt hus.

Tack på förhand
 
Finns det ingen möjlighet att befintlig värmepump räcker till utbyggnaden?
 
Tyvärr inte då den är placerad lit dumt och det kommer inte finnas någon lämplig placering i den nya delen så den täcker hela huset. Om jag skulle ha 2 st så blir de placerade i var sin ände av huset.
 
Kör åtminstone på att lägga golvvärme i nya delen. Sen kan du vid ett senare tillfälle koppla på resten om du skulle vilja.

Jag tycker att alla nybyggen borde ha vattenburen värme. Då blir man inte så låst till värmekälla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.