Som jag antar det är för de flesta som målar sina väggar vita så inser jag nu att fönster- och dörrkarmar inte alls var vita egentligen. Dörrkarmarna tänkte jag måla dem med, så det är inget problem, men eftersom vi har en hel massa annat att göra så hade vi egentligen inte tänkt att måla fönsterkarmar (eller fönster, foder,... menar jag egentligen). Nu undrar jag om det finns några bra sätt att ändå måla saker så att det blir lite snyggt men med så lite jobb som möjligt. Jag vet att man kan fuska och måla när fönstret är stängt så allt man ser innifrån blir vitt. Annars funderar jag på att måla bara själva ramen (både inne och ute då, så det får bli på sommaren när man kan ta ut fönstret, men det är ju ett större projekt för vi har många fönster). Och gör man så antar jag att ramen blir fin och vit men fönstret ser plötsligt helt grått ut.

Finns det något annat sätt man kan göra så att det blir snyggt med minimalt med jobb?

(Jag vet, man ska egentligen göra saker ordentligt eller inte alls, men vi gör så mycket så det kanske är intressant med en mer temporär lösning innan vi får tid över att ta tag i det ordentligt.)
 
Jag har valt den där fusklösningen på hälften av våra fönster, dvs att måla med fönstret stängt och då allt som syns. (Hann inte göra alla fönster ordentligt i somras, men ville absolut bli "klar" inomhus ändå. En problemsituation som jag insett att jag försatt mig i, är att jag antagligen, trots att jag försökt vara försiktig och inte för flödig med färgen, målat ihop fönstrena med karmen. Gissar att det kommer att bli besvärligt att få upp fönstrena i vår/sommar, då jag ska göra det ordentliga jobbet. Blir en himla massa extra att skrapa och spackla. Men den dagen den sorgen :surprised:)
 
Genvägar är senvägar. Sorry. Jag sitter själv med en mastodontrenovering av fönster (40st), det får ta några år.....
 
  • Gilla
FC_Bygg
  • Laddar…
Jag menar inte att vara nån besserwisser! Jag lider med dig. Jag vill också ha genvägar med fönster! Men jag har ett antal att ta itu med i sommar som just är igenmålade från insidan. Fönster har väldigt många sidor......
 
Hålller just nu på i köket. Vi kommer att måla foder och karmar etc - dvs allting på insidan och sedan tar vi utsidan plus själva fönsterna i sommar när det är varmt.

Visst kan man fuska, men det bir bara jobbigare när man skall göra om det sedan tror jag. Man vänjer sig snart vid att de har lite olika nyans. Det kommer ju att bli bra sen.
 
Ingen fara. Jag var fullt medveten om vad som skulle kunna bli effekten, och valde den lösningen iallafall.
Men, visst har tanken slagit mig när jag stått där och pill-målat... Hur mycket skulle det kosta att låta en hantverkare måla om fönstrena? Eller kanske byta ut dem helt och hållet till nya, "snurrfönster" med bara två sidor att putsa...
Det blir nåt annat år, då jag vunnit min miljon på Lotto :surprised:)
 
Tack för alla svar. Här lutar det nog också åt att måla ordentligt i sommar. Det låter bättre att välja ut några få fönster och göra dem ordentligt, så får man ta resten någon annan gång.
Vi har väldigt gamla fönster, så inom någon snar framtid kanske vi ska byta ut några enstaka, så det var bra att du nämde det malinahlen, för annars hade jag nog inte tyckt jag behövde tänka på det redan nu och glatt målat även de fönster som kanske ska bytas ut. ;-)

Då kan jag kanske passa på att ställa en liten följdfråga. När man målar hela karmen med foder och så, hur lång tid måste man vänta tills man kan stänga fönstren? Jag kom nämligen på att vi måste måla karmen till ytterdörren nu snart och den vill man ju inte ha öppen för länge nu när det är kallt och inte heller över natten.
 
Det beror ju på hur lång torktid färgen har. För min del kommer jag alltså nu på vintern inte att måla någon del som ligger an mot fönstret. Bara det som är inne i rummet så att säga. Svårt att förklara vad jag menar.
Sedan ska man komma ihåg att det tar längre tid för färgen att torka när det är kallt också.
Bah - minns en lägenhet där de hade målat fönsterna och stängt dem. Jag var bortrest. När jag kom hem fick jag bräcka upp dem med kofot. Vilket också ledde till att en del trä från fönstret försvann eftersom det satt fast i färgen.
 
Om du målar med linoljefärg så kan du ha i sikativ för att få kortare torktider. Man kan också talka ytorna som ligger an mot varandra när det är dammtorrt. Då fastnar inte fönstrena om man behöver stänga till. Bättringsmålar du eller helrenoverar? Jag plockar ur bågarna och täcker från utsidan med skivor, då kan jag arbeta med karm och bågar parallellt. Men vi bor inte i huset som vi renoverar just nu.......det underlättar onekligen. Är det en lägenhet kan det ju vara svårt att komma åt att täcka från utsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.