Ska bli intressant och se hur många jobb dessa hantverkare som inte har svarat på förfrågningar de senaste åren får nu när branchen krisar. Inte så troligt att man hör av sig igen till en firma som inte svarade första gången.
 
Tycker också att mail borde vara förstahandsmetod vid kontakt med hantverkare. Hade en hantverkare hos mig för några år sedan som svarade på 4-5 samtal per timme och diskuterade andra jobb. Slutade, efter en hel del diskussion, med att jag betalade för knappt 2/3 av de timmar han debiterat eftersom resten uppenbarligen inte hade något med mitt hus att göra. Det intressanta är att han dessutom debiterat mig en timme för "telefonkontakter" vilket han självklart kunde glömma. Så nu fick han inte betalt för något av det, men hade han självmant dragit av viss tid för allt tid han stod och snackade i telefon så hade jag glatt betalt en timmes lön för de samtal han hade med mig (medan han sannolikt jobbade hos någon annan). Nu när jag har hantverkare tar jag denna diskussionen innan arbetet påbörjas och vill de inte ställa upp på det så slipper de jobba hos mig.
 
Har oxå haft problem med hantverkare som inte kommer när de skall, saltar räkningen med extratimmar osv. Dock ligger jag nu i startgroparna för att starta mitt nästa projekt, en tillbyggnad av vårt hus så jag har ringt runt till lite olika markentrepenad firmor för att få hjälp med att gräva ut för grunden. jobbet är lite halvklurit med trånga passager osv. ALLA som jag har kontaktat har kommit ut och tittat på det. De två första firmorna var här inom en timme från att jag hade ringt och de andra två kom dagen efter. Alla var jättesugna på jobbet, trots att det som sagt är lite halvmeckigt att göra det. Verkar som att branschen har det lite svårare nu...
 
Om attityden är som ovan (man väljer bort kunder där kemin inte funkar eller som inte är jättetrevliga att prata med) är det ett tecken på att branschen har haft det alldeles för bra för länge. Inte så många andra branscher man kan unna sig den lyxen... Varför ROT-avdraget var så väldigt angeläget när hantverkare kan välja kunder efter trevlighetsgrad kan man ju undra...
 
frhe skrev:
Tycker också att mail borde vara förstahandsmetod vid kontakt med hantverkare. Hade en hantverkare hos mig för några år sedan som svarade på 4-5 samtal per timme och diskuterade andra jobb. Slutade, efter en hel del diskussion, med att jag betalade för knappt 2/3 av de timmar han debiterat eftersom resten uppenbarligen inte hade något med mitt hus att göra. Det intressanta är att han dessutom debiterat mig en timme för "telefonkontakter" vilket han självklart kunde glömma. Så nu fick han inte betalt för något av det, men hade han självmant dragit av viss tid för allt tid han stod och snackade i telefon så hade jag glatt betalt en timmes lön för de samtal han hade med mig (medan han sannolikt jobbade hos någon annan). Nu när jag har hantverkare tar jag denna diskussionen innan arbetet påbörjas och vill de inte ställa upp på det så slipper de jobba hos mig.
Hur många kundsamtal svarar du själv på per dag under arbetstid?
Hur många kundsamtal sköter du själv efter arbetstid?
Förstår du mitt resonemang? Du förstår väl att det ingår i hantverkarens arbete att svara i telefon?
Första kontakten du hade med din hantverkare, när och hur gjordes den? Via röksignaler eller mistlur?
Antar att du själv är 100% anställd och inte driver eget företag.
Hur svårt skall det vara att begära ett fast pris på offerten, då slapp du ju irritera dig på att hantverkarens telefon används. Då kunde du släppa alla dina kontrollbehov och vanföreställningar om att du som vuxen människa har fått för dig att du skall behöva sitta och vakta och kontrollera vad som blir gjort hemma hos dig. Herregud, du resonerar som om du vore en amerikansk hemmafru i en Dr Phil-show.

Ett par saker till jag undrar hur du tänker kring:
Vilken tid på dygnet tycker du att en hantverkare skall besvara mail och räkna på offerter? Skall hantverkaren få betalt för det arbetet? Att arbeta framför datorn är väl att utföra ett arbete, eller?

Jag är säker på att om du fick uppleva den tid och kraft jag lägger ned på mina offerter och samtal med kunder, leverantörer och underentreprenörer så skulle du och förstå att det måste man ta betalt för. Men om du sedan jämför t.ex min offert med någon hantverkarklåpare som har bett "frugan" skriva ut en offert på "datan" med specifikationen "diverse snickarjobb 100.000 kr" och sedan väljer att titta på totalsumman utan att läsa igenom offerten så blir det självklart problem. Kom inte och dra alla över samma kam för då vet du inte vad du pratar om.
 
Håller med dig fullständigt.
 
Ja, men nu är det 2009 och om man spenderar större delen av sin arbetstid med att prata i telefon och räkna på offerter så får man lägga ut den tjänsten, alternativt anställa någon som snickrar medans du räknar.

Andra företag har inköpare, receptionister, lager etc av en anledning.
Och kom inte dragandes med kostnader, ju större/fler man är desto billigare blir det när man delar - alla branscher kan inte bestå av enmans företag.

Jag skulle vilja se montören på Volvo som ska köpa en ratt i taget över telefon och diskutera med slutkunden vilken färg det ska vara på bilen ...
 
JPL - vi har telefontid, vilket faktiskt kan rekommenderas. Kunderna får en timme om dan de vet att de kan nå oss och vi vet att vi slipper störas av kundsamtal resterande 7 timmar. Mina senaste hantverkare har jag kommit i kontakt med via mail eller någon på deras kontor. Annars håller jag med föregående inlägg. Det fanns ju faktiskt hantverkare innan mobltelefonin också - fast det är väldigt, väldigt svårt att tro...
 
frhe skrev:
JPL - vi har telefontid, vilket faktiskt kan rekommenderas. Kunderna får en timme om dan de vet att de kan nå oss och vi vet att vi slipper störas av kundsamtal resterande 7 timmar. Mina senaste hantverkare har jag kommit i kontakt med via mail eller någon på deras kontor. Annars håller jag med föregående inlägg. Det fanns ju faktiskt hantverkare innan mobltelefonin också - fast det är väldigt, väldigt svårt att tro...
Nu är du ju där igen! Du kan ju omöjligt jämföra alla byggföretag med varandra. Och i fortsättningen anlitar du bara företag som har telefontid och har lejt ut arbetsledning, kalkylering etc. Ska ge dig ett par tips faktiskt - PEAB, Skanska eller JM.

Om du bara visste hur dedikerade många hantverkare är sitt arbete och sina kunder. Hur tror du att vi får in nya uppdrag om vi inte svarar i telefon när folk ringer. Irriterar du dig på att vi åker på kundbesök också? Jag antar att den här diskussionen kan hålla på länge beroende på vilken erfarenhet man har som kund/hantverkare. Kan däremot berätta att kunder jag träffar har blivit mycket bättre på att ta in offerter från flera håll, kolla upp referenser, F-skattesedel och ansvarsförsäkringar. Mycket positivt!

Ha en bra dag!
 
Som sagt, jag anlitar även enmansföretag. Den hantverkare jag har hemma nu svarar iofs i telefon då och då, men håller sig från långa diskussioner utan hänvisar till att han ringer upp senare eller att de tar det i samband med nästa besök hos den kunden. Oftast blir det max 1 minut han pratar och det har jag inget emot. I somras hade jag dock en annan hantverkare som gärna pratade 15-20 minuter med andra kunder, och det är det jag inte kan tycka är ok att jag ska betala för.

Vad skulle du själv tycka om du t.ex. anlitade en advokat för 800 spänn i timmen som i långa perioder pratar med andra kunder på telefon på din bekostnad??

Jag irriterar mig inte det minsta på att hantverkare pratar i telefon eller åker på kundbesök. Det jag irriterar mig på är det görs under timmar som jag betalar för. På samma sätt som väldigt många andra yrken har avsatt tid för administration så borde väl även hantverkare kunna ha det? Ser i så fall mkt heller en högre timpenning så att administration kan ske på annan tid.
 
JPL:
"Nu är du ju där igen! Du kan ju omöjligt jämföra alla byggföretag med varandra. Och i fortsättningen anlitar du bara företag som har telefontid och har lejt ut arbetsledning, kalkylering etc. Ska ge dig ett par tips faktiskt - PEAB, Skanska eller JM.
Om du bara visste hur dedikerade många hantverkare är sitt arbete och sina kunder. Hur tror du att vi får in nya uppdrag om vi inte svarar i telefon när folk ringer"


Visst kan jag hålla med om att det ingår i jobbet att ta telefon (men be att få återkomma !) under tiden man jobbar hos någon kund. Det är livet för många fåmansförtagare att behöva göra alla sysslor.
Men, du blandar ihop äpplen och päron och de olika rollerna i ett företag. Du kan inte debitera kunden (som anlitat Dig för hantverksjobb) för den tid Du pratar i telefon med någon annan kund och istället jobbar som firmans sekreterare. Det finns telefonsvarare och man kan faktiskt be att få ringa tillbaka vid nästa rast.

1. Antingen tar man ett timpris som också täcker den administrativa extratid man som ensamföretagare lägger utöver tiden man är ute hos kund. Och jobbar åt resp. kund under den tid man anlitats för det.

2. Eller också tar man ett lågt timpris, men lägger medvetet en del av tiden ute hos kunderna till att även utföra firmans övriga sysslor som t ex att diskutera affärer med nya kunder. Naturligtvis måste man också informerar kunderna i förväg hur man jobbar, så de inte blir förvånade att de egentligen bara får något gjort av Dig c:a 45 min per timme, men också att de får räkna med att en timme kan vara effektiv i allt från 0-60 min.

Dock, kunden kan/skall inte behöva fundera på hur Du driver Ditt företag, att just Du inte har någon som sköter telefon. Det är och förblir Ditt problem och inget som kunden skall drabbas av eller krävas ha förståelse för. Anlitar han Dig för tre timmar så skall han/hon också ha tillgång till Dina tjänster i tre timmar. Inte två ! För att få kostnadstäckning för "overhead" är det alltså alt 1 som är praxis i alla andra branscher.
Att Du istället anser Dig "ha rätt" att syssla med andra saker som kunden inte har tagit dit Dig för på tid som kunden ändå betalar, är bara att beklaga.

Inser Du inte det ?
 
Redigerat:
Jag är enmansfirma,men man blir lite brydd när man läser denna tråd. Dels så verkar det finnas mycket "hantverkare" som sköter kontoret,kundkontakt på felsätt men sedan finns det folk som skall stå med klocka och ta tid va i vägen mm. Bara för att visa att de är de som är kund beställare.
Om alla va raka med telefoner på arbetstid debitera verkligtid och slapp räkna och visa gördetsjälvare (vissa kunder som aldrig blir kunder) så vore detta med enmansfirmor inte så illa!!
Sedan vet jag inte om alla som jobbar på kontor "anställda" stämplar ut när de mailar,surfar,pratar i telefonen mm. Det är mycket dumt att kasta pil i gummi båt!!
 
Det räcker ju med att kolla när inläggen på denna sida kommer in det är mycket dagtid!!
 
Japp, man kan göra mycket på lunch och fikaraster ;-). Sitter man dessutom och programladdar ett antal elektronikenheter som tar några minuter per styck, så hinner man - trots övervakning av laddningen - från samma dator skriva några rader emellan varje utan att det inkräktar på jobbet.

Och som sagt, jag kastar i alla fall inte pil i gummibåt. Jag är enmansföretagare själv :p.

(Dessutom är det väl rätt illa kastat om man inte ens får iväg pilen 1-2m utan träffar båten man kastar ifrån....:))).
 
Alla jobbar inte 9-5. Kan förklara varför bla jag skriver en del dagtid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.