Det är dags för att boka besiktningsman och naturligtvis vill vi ha den allra noggrannaste vi kan hitta. Min sambo frågade vår KA om han kände till någon, och han rekommenderade en som han tycker är bra. Är det riskfritt att ta någon som kanske är KA:s "kompis" eller är det dumt? Kan det bli nån sorts "jäv"? Vi är nöjda med vår KA:s arbete hittills.
 
Det beror väl lite på om KA är oberoende. Om ni har anlitat en KA som byggaren rekomenderat, så skulle jag absolut se till att få en besiktningsman som ni väljer helt själva.

Men har ni en KA som ni hittat själva eller via oberoende rekomendation, så är det säkert bra med en bes. man som "pratar samma språk" som er KA.
 
Jodå, vi valde vår KA efter rekommendation, det var inte byggaren/hussäljaren eller liknande som valde honom.

Det jag funderar på är väl om det kan bli så att KA har missat något vid de turer som han gjort till huset och hur villig hans kompis i så fall är att påtala dem. Fast vi har som sagt bara goda erfarenheter av vår KA hittills.
 
Cyphera skrev:
Det jag funderar på är väl om det kan bli så att KA har missat något vid de turer som han gjort till huset och hur villig hans kompis i så fall är att påtala dem. Fast vi har som sagt bara goda erfarenheter av vår KA hittills.
MAn tittar ju på två olika aspekter av huset.
KA tittar ur lagstiftningsperspektiv.
Besiktnignsmannen ur avtalsjuridiskt perspektiv.
Därför kan jag inte se några konflikter däremellan.

Det är väl alltid bättre att anlita någon på rekommendation istället för att leta på Eniro?!
Om du känner dig osäker med KA:s rekommendation så kan du höra med andra som precis byggt i din region om de har någon som de har positiva erfareheter från.
 
Min sambo fick till slut tag på den besiktningsman som KA rekommenderade men han skulle vara på semester den veckan som vi ville ha besiktningen utförd. Han var billig tror jag, 2 000 kr för en besiktning?? Dessutom tyckte han att vi kunde flytta in medan han var på semester så kunde han besiktiga efteråt. Men det är väl jättedumt?
 
T
Om ni fick tag på en besiktningman för 2000 :- för besiktninng av nybygge/ tillbygge, så måste jag sga att det var mycket billigt och då kan man nästan fundera på hur seriöst det kan var.
En normal besiktning ligger på ca 12 -15 000:- oavsett firma.

Det behöver inte betyda något. Men om man räknar lite bara, en besiktning av vanlig nybygge tar kanske på plats ca 2-3 tim, sedan tillkommer det datarattning på kanske 2-3 timmar, ( lite protokoll skrivning etc)
Kanske inläsning av material etc.
Detta blir kanske om man är snabb 5-6 timmar.
tar man 2000 för det, då har man inte mycket lönsamhet i företaget, eller otroligt åg timlön. ( eller så är det något lurt ) att man bara springer genom besiktningen utan att titta.

Oavset vad, hoppas det går bra för er ocyh säkert är han bra, men priset gör att man börjar fundera.

En fråga där kanske, ni hade en KA, vad tog han betalt. I snitt brukar det ligga på minst 6000:- för hans hjälp. vad fick ni betala ?
 
Vi har nu valt besiktningsman och det blev en som en av våra grannar rekommenderade. När vi satt och funderade på hur vi skulle välja kom vi plötsligt på att det rätt nyligen har byggts ett hus inte alls långt ifrån där vi bygger. Det visade sig att de blivande grannarna var jättenöjda med sin besiktning så det gjorde valet lätt. Och han är betydligt dyrare än 2 000 men inte hutlöst dyr så det känns bra.

Vi kommer att ha betalat 12 000 för vår KA när huset är klart. Tror det måste ha blivit något missförstånd när min sambo pratade med den besiktningsman som vår KA rekommenderade. 2 000 låter helt orimligt.
 
Cyphera skrev:
Min sambo fick till slut tag på den besiktningsman som KA rekommenderade men han skulle vara på semester den veckan som vi ville ha besiktningen utförd. Han var billig tror jag, 2 000 kr för en besiktning?? Dessutom tyckte han att vi kunde flytta in medan han var på semester så kunde han besiktiga efteråt. Men det är väl jättedumt?
Detta lät inte riktigt bra.
Dels att kostnaden var orimligt låg. (Kan kanske motiveras med att han är pensionär eller liknande och bara gör detta för skojs skull) och för rådet att flytta in innan slutbesiktningen.
Jag hade inte kännt mig trygg med att anlita denna person.
 
Jag tror att del KA tar en slutbesiktnings kostnad utöver arvordet för Kvalitettsansvaret....

Ringde en duktig (och dyr) KA i stan, han ville ha 24000 + 6000 i slutbesiktning om jag missminner mig rätt, KA´n jag valde tar 12000kr för samma jobb....

//Glenn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.