Tjena.
bef. larm skall återmonteras.
16 sektioner, magnetkontakter och glaskross på alla fönster och dörrar. Branddetektorer, dubbla knappsatser etc.

Skall nog utelämna glaskrosssensorerna för at få loss lite sektioner för framtida utbyggnad.

Har luskat ut att det är/var kopplat dubbelbalancerat.
vilket är att föredra? känns det lönt att ha sabotage indikering för ett vanligt hemma larm?

I larmlådan sitter även en modular kontakt, litet kort trådat till data plintarna.
Är detta för att ansluta och konfigurera med PC?
om ja...vad krävs? programvara, kabel etc?
någon som har mjukvaran...
underlättar det konfigurationen?
 
Har precis programmerat ett DSC 1832. Med en knappsats med fulltext (PK5500) var det hur enkelt som helst. Det hade nog tagit lägre tid att installera mjukvaran på datorn och koppla in den. Om man bara har en LED-knappsats kan jag tänka mig att det är mer motiverat att använda datorn.

Jag körde dubbelbalanserat men det är väl egentligen helt onödigt i en vanlig villa. Enda anledningen var att det inte är mycket mer jobb.
 
har text display...så det vart ju skönt att höra.

Om jag förstått det hela rätt så är enkelbalancerat bättre ur synvinkel att man kan hänga på "oändligt" med larmgivare på en sektion..
 
Jag har kopplat upp till fyra magnetkontakter på samma slinga. Då drar jag ihop till en kopplingsdosa där jag satt motståndet över slingan. All min kabeldragning är helt dold eller oåtkomlig på vinden så egentligen spelar det ingen roll för säkerheten. Men som sagt, merjobbet handlar bara om att sätta skruva in ett motstånd till.
 
Dubbelbalanserat = självklart
 
Knappast självklart i ett hem där man litar på de som har tillträde till fastigheten. En helt annan sak på ett kontor, i en affär eller liknande.
 
Hm, som servicetekniker sedan -97 kommer jag alltid i alla förekommna fall att som utgångspunkt rekommendera sk "dubbelblansering". Denna typ av montage gör felsökningen mycket enklare. Det finns dock väldigt många andra varianter att ta till bruk. I detta fall antar jag att kablaget sitter kvar, och han endast vill återmontera larmet. Då skall han absolut ha ett motstånd över larmrelät(parallellt) samt ett motstånd i serie för att uppnå optimal funktion.
 
På vilket sätt blir det enklare att felsöka om man smackar på en resistor parallellt över alla detektorer? Det är snarare sektionsindelningen som avgör om det blir lätt eller svårt att felsöka.
 
Tricket är just att *inte* ha mer än en detektor på varje zon (möjligen kan man godta flera magnetkontakter vid en dörr eller fönster på samma vägg). Det är det som underlättar felsökningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.