Jag försöker byta ut fläkten i min fläktkåpa till en extern p.g.a. att sugförmågan är för dålig. Den externa fläkten är inköpt, Ösberg LBK 200 B. Jag har tänkt prova att använda den befintliga styrningen från köksfläkten men vet inte hur jag ska koppla in den. Köksfläkten är en nyinköpt Ikea Whirlpool. Det går fyra ledningar från styrningen och jag har lyckats mäta mig till vilken som är skyddsjord:

1 röd (skyddsjord)
2 blå
3 vit
4 -
5 svart
6 -

Ska man tolka det här som den äldre standarden före 1970? Är den fjärde ledaren en brytare? Kan jag mäta mig till vad som är vad? Det är ingen potentialskillnad mellan vit-blå-svart när styrningen är påslagen

Östbergfläkten har kopplingarna enligt nedan där det är en konding kopplad mellan svart och brun, se även denna länk för produktbald för liknande modell:
http://www.ventilationsbutiken.se/images/stories/PDF/LPK_160_B.pdf


gul/grön PE
svart N
blå L
brun

Hur kopplar jag in fläkten:confused:? Mycket tacksam för hjälp/ Johan
 
Skyddsjord SKALL vara gul/grön och inget annat, och en apparat som är tillverkad dom senaste ca 30 åren SKALL ha gulgrön jord. Man får inte importera eller tillverka apparater enligt nån gammal standard, fläkten är troligen tillverkad i nått lågprisland och eftersom inköparna hos IKEA troligtvis har noll koll på det. Jag tycker att du ska påpeka det och kräva att du får en apparat som är korrekt utförd. I dag kan man använda röd som fasledare och det skulle kunna uppstå mycket farliga situationer med en röd jord.
 
IKEA eller Whirlpool använder inget att än grön/gult för PE. Den röda kabeln har väl med fläktstyrningen att göra? Jordplanet för styrkortet är detsamma som PE, därför råder det galvanisk förbindelse mellan PE och i det här fallet den röda styrkabeln. Det finns inga regler för vilken färg "Jord" har i styrkretssammanhang.
 
Fläkten köptes för cirka ett halvår sedan. Nu har jag sågat i plåten och fixat ett svetsat stativ för att kunna hänga den frihängande. Att byta ut den är skulle medföra för mycket jobb.

För att förtydliga, kablarna som jag pratar om är inte de som man kopplar in fläkten med utan de som går från fläktens varvtalsstyrning. Där kan den antingen vara avslagen eller ha tre hastigheter.

Köper jag en extern varvtalsstyrning blir installationen inte lika snygg.

Hur tar jag reda på hur det ska kopplas?
 
Redigerat:
Hej, beroende på vad det är för fläktmotor så är två tåtar strömförsörjning till fläkten, och två tåtar är styrspänning.

Om den försörjs med 230V, vilket inte är ovanligt, så försök lista ut genom att följa kablarna till styrningen vilka par som hör ihop. Det ena paret är alltså strömförsörjning och det andra paret står för styrningen. Låt sedan fläkten gå på olika hastigheter och gör en tabell över styrspänningen. Där har du svaret på gåtan. Sen återstår att efterlikna denna styrspänning på annat sätt. Så här fungerar i alla fall EC-motorer.

AC-motorer styrs annorlunda.
 
Båda fläktar försörjs med 230V. Vad gör kondingen som sitter på mellan svart och brun på den nya motorn?

Jag vill nu använda den gamla styrningen till den nya fläkten. Om det är som Consensus säger borde det väl ligga 230 V mellan två av ledningarna i sladdarna som går till fläkten?
 
Det är en motorkonding med all säkerhet. Kondingen kan ha med spänningsstabilisering att göra eller avstörning. Då borde du alltså ha 230V mellan svart och brun kabel. De övriga styr varvtalet, förmodligen i form av likspänning. Fram med multimetern!
 
Kondingen är motorns driftkondensator,den åstadkommer en fasförskjutning.
Blir nog svårt att få ihop det där, har du ingen dokumentation på ikeakåpan?
 
Jag har inte letat upp manualerna men jag tvivlar att de beskriver hur de har kopplat internt i mellan styrning och motor.

Jag är inte hemma nu men kommer hem om några timmar. Den exteran fläkten är
ännu inte inkopplad p.g.a. att jag inte vet hur den ska kopplas in. Om det är som consensus säger så kan jag mäta mig till vilka de tåtar som är fas och nolla från fläktens styrning genom att bryta strömmen till den gamla fläkten och se om matningens nolla och fas är sammankopplade med de interna kablarna från styrningen. Isåfall vet jag vilka två tåtar som är styrningen.

Kan det vara skadligt för den nya fläkmotorn att prova att koppla in den gamla fläktstyrningen? Skadar jag multimetern om jag råkar mäta växelspänning med likspänningsläget?
 
Ja det kan vara skadligt. Det beror ju på vilken typ av fläktmotor som sitter i den bef fläkten och vilken ny typ av motor du skaffat.

Ett enkelt exempel är styrning av induktionsmotorer resp styrning av likströmsmotorer. De är HELT olika.
 
  • Gilla
Jonne!
  • Laddar…
Angående den nya takfläkten, antar lite att du skrivit fel då "L" brukar vara svart och "N" blå.
Men hur som helst skall du bara koppla in Jord, L och N på takfläkten, rör inte den bruna sladden (kondensatorn).
Denna typ av fläktar ändra man varvtal på genom att ändra spänningen 230V - 100V (vissa klarar ner till 80V).

Nu kommer problemet, antar att din köksfläkt har 3 hastigheter, sladdarna till den inbyggda motorn antar jag är då röd=N (gemensam kan vara fas ibland) och då blå, vit, svart är dom 3 hastigheterna.
Den inbyggda motorn har alltså 3-hastigheter
Du kan testa att koppla loss den interna motorn och mätta spänningen mellan röd och dom andra sladdarna vid olika läge på knappen som styr hastigheten.
 
Ring elektrikern
 
  • Gilla
Jonne!
  • Laddar…
Tack "FrittDrag_II", nu börjar det klarna något. Jo, jag tyckte även jag att det var konstigt med färgerna men det är så det är skrivet både i manualen jag länkade till ovan och i doslocket till fläkten.

Jag mätte växelspänning mellan röd och de andra trådarna och det är spänning på en av dem för varje läge, totalt tre lägen. Det som var konstigt var att mätaren angav samma spänning, 250V för vardera läge.

Det verkar med andra ord inte gå att använda styrningen från den gamla fläkten? Anledningen till att jag ville undvika att köpa en ny styrning är att det inte blir så snyggt att fälla in den i fläktkåpan.
 
Att du fått 250V kan vara att din mätare lurar dig eller något, men hur som helst är det alltså en 3-hastighetsmotor och som du redan insett kan du inte styra din nya takfläkt direkt med den. Tyvärr.


Att det är "fel" färger i takfläktens kablar gör inget då det fungerar att koppla fas/nolla på vilken som.
 
Då vet jag det, tack för hjälpen! Det är mycket värdefullt att kunna ställa frågor här och få svar på mindre än en timme.

Nu gäller det att hitta någon styrning som inte är så skrymmande om jag ska lyckas fälla in den snyggt i den befintliga kåpan. Alternativt kan jag använda mig av den befintliga trestegsbrytaren och koppla ihop med ny styrning som läggs inuti kåpan. Känner någon till en liten prisvärd styrning som skulle kunna fungera till detta. I främre delen av fläktkåpan kan det få plats en dosa som är cirka 8*8 cm och några centimeter hög.

Ett alternativ är att fälla in en tyristor, t.ex. denna:
http://www.ventilationsbutiken.se/i...&category_id=d7669db122438157833a691d6b38c292

Dock skriver de att "OBS denna typ av reglering kan orsaka "brumm" i vissa motorer." Hmm, får maila östberg och fråga hur det är med den kombinationen av fläkt och tyristor.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.