Hej alla som byggt med Sävsjö Trähus.

Jag har precis godkänt offerten och skrivit på köpehandlingarna. Allt känns bra med en säljare som verkar både mycket kunning och pålitlig, hoppas bara att det fortsätter så.

En fråga til er: Innerväggarna är ytterst med en tunn gipsskiva, sedan råspont och därefter tomt...
Tycker ni att det räcker eller rekommenderar ni antingen en tjockare gipsskiva eller isolering inne i väggen, eller båda delarna?

Jag vill ha tyst mellan rummen och vill absolut inte ha ett lyhört hus.


Tack för svar
 
Jag trodde Sävsjö alltid hade isolering i innerväggarna.
Det kan inte kosta många kronor att lägga till, be om ett pris.
Alternativt, kolla med entreprenören vad det kostar om de håller med isolering och jobb, det kan kanske bli billigare än att ta material från Sävsjö
 
Om du har råspontade väggar så har du en stabil väggkonstruktion.
Gipsen utanpå är till för brandhärdigheten. Så den behöver inte vara tjockare.
Däremot skall du absolut välja isolering i väggen så att du får ett tyst hus.

titanium
 
Det är inte standard med isolering i väggarna på Sävsjös hus.
Det kostar oss ca 15.000 kronor extra.
Entreprenören är Sävsjö själva, det är dom som bygger ihop väggarna och levererar dem.

Säljaren på Sävsjö hävdar att det absolut inte behövs isolering för ljudninvåns skull, de är marknadens tystaste trähus även utan isolering i väggarna, säger dom.

Vad ska jag göra?

vardera sida av väggen består av 9 mm gips och 16 mm råspont.
 
För att kunna bestämma er så måste ni nästan höra det i verkligheten. Gå in i ett visningshus och knacka i väggarna, bröta allt vad ni kan med dörrar stängda och lyssna. Ta med bergsprängare och kör basljud, spola i vattenkranar, toaletter och lyssna på andra sidan väggen.

/ama
 
Totte_S
Jag håller i princip med ama att det bästa är väl om ni kan "lyssna på väggarna".
Vi har innerväggar som enbart består av 2*15mm råspont, alltså vare sig gips eller isolering, däremot är de 240 mm tjocka inkl. råsponten pga skjutdörrar. Vi upplever inte att det låter särskilt mycket genom dessa väggar, särskilt inte eftersom vi har gamla tunga dörrar som hjälper till att hålla ljud ute när de är stängda. Är ni sånna som tror att ni besväras av ev ljud genom väggarna får väl överväga om ni skall chansa, eller om ni vill slanta de 15000 det verkar handla om, blir väl en 50-lapp i månaden extra i ränta ;)
Kanske finns någon annan installation som ni hellre vill ha i huset i stället, tex centraldammsugare eller bastu eller så ...
 
thcn
Självklart skulle jag satsa på isolering i väggarna, efteråt är det lite svårt att fixa till. Vi stod också i valet och kvalet om vi skulle ha det men vi valde att ha isolering.

PS. Vi har också byggt med Sävsjö.
 
Med isolering i väggarna slipper man gitarrlådeljud när nån slår i väggen.

Det blir ett mer stumt *foopph* istället för *bommmmmmmmm*

Vad gäller de faktiskta ljuddämpande egenskaperna vågar jag inte säga nånting. Det är minst lika viktigt att det blir tätt mellan golv-vägg och tak-vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.