5.2 racing skrev:
Det var inte min mening att dissa din anläggning eller dina krav. Och som sagt; alla har ju sina egna krav. Bara att dubbla mängden pengar mot ett Siba-system gör en enorm skillnad.
Nu skulle ju trådskaparen lägga 10k på en förstärkare och då är du uppe i nivåer där du får riktigt feta och bra grejer. Att matcha en sån stärkare med ett högtalarsystem blir därav ganska så dyrt, om du nu vill få din stärkare att fungera optimalt. Man köper inte en Golfmotor om man har ett Lamborghinichassi.

Därav min ovilja att använda inbyggnadshögtalare.

Återigen; detta är bara min åsikt, och jag kan ha fel. Nu skriver jag inte mer i denna tråd.:D
Fortsätt gärna skriva i denna tråden! Jag läser och begrundar varje inlägg. Ännu är inget köpt så jag är öppen för förslag och vill lära mig mer.

Anledningen till att jag vill ha en sådan förstärkare är att det verkar som att möjligheterna att bygga ut och ansluta andra enhetr verkar bättre med fler HDMI uttag t.ex. Men även inbillade jag mig att inbyggnadshögtalarna höll så pass bra kvalité att det skulle löna sig med en lite bättre förstärkare.

Finns det billigare så inte mig emot. Har varit inne på www.outdoorspeaker.com och de har ett stort utbud av inbyggnadshögtalare till åtminstone för mig bra priser. Det svåra är att jag inte har begrepp över vad som är bra och inte. Vill ju inte gärna köpa grisen i säcken om man säger så.

Något som jag också undrar över är om inte inbyggnadshögtalare behöver resonanslådor? Läser man så förklaras det ofta med att väggen/taket i sig fungerar som låda. Men då undrar man ju eftersom åtminstone mina väggar är isolerade hur man då menar?

Fortsätt gärna alla att komma med förslag och idéer!
 
Eller man skall kanske satsa på en separat hemmbioförstärkare och en separat multiroomförstärkare?
 
Jag tror att man betalar en hel del extra för att det är inbyggnadshögtalare, jag bytte från ett par större golvstående klipsch till monitor audio gold in wall. De nya högtalarna var i ungefär samma prisklass men inte ljudet. La man till subbasen som krävs även för 2 kanal musiklyssning blev slutsumman mycket högre. Jag är dock mycket nöjd med ljudet och jag ångrar inte att jag köpte in-wall.

Men ett par större golvare fungerar inte speciellt bra i de flesta rum rent inredningsmässigt, speciellt inte om man letar upp bästa plats och ställer dem en meter från bakre vägg... När jag letade för cirka två år sedan fanns det inte mycket inbyggnadshögtalare i butiker men jag tror att det har ändrats. T.ex. hembiobutiken.se i stockholm har högtalare för provlyssning.

Jag var ganska nojig och rädd för att få resonanser i väggen och valde inbyggnadshögtalare som hade en egen sluten låda. Reglade tätt runtomkring högtalarna samt limmade på en extra gipsskiva i facket de sitter.

Squeezebox är en musikspelare som du kopplar till stereon. Musiken ligger på en dator. Man den senaste modellen av spelaren följer en fjärrkontroll med lcd skärm. I skärmen får man upp alla musik sorterat på artister, skivnamn eller skivomslag. Fördelen är att du kan gå runt med fjärrkontrollen och välja låt, höja volymen osv. samt att du kan koppla till flera spelare och styra dem med en fjärrkontroll. Alla zoner måste då inte vara sammankopplade till en förstärkare.
 
gb79 skrev:
, jag har en harman avr 355 förstärkare o den är väl i den klassen som du länka till. den har ju självklart överkapacitet för mina högtalare men har några funktioner som inte de billigare har alltid.
tex en extra liten fjärr som går fint till zon 2 om man kör med ir extender.
zon 2 på både låg och högnivå ut.
Med den stärkaren kan du ju driva det mesta med bravur.

Givetvis har du rätt ang funktionerna. Dom finns kanske inte på dm billigaste versionerna.
Sen är det också så att om man lägger 10k på en förstärkare nu, så kan man ju alltid uppgradera sitt system vid ett senare tillfälle. Risken är väl ganska så stor att man vill byta alltihop bara:rolleyes:.
 
Kan minihögtalare vara ett alternativ till inbyggnads?
Jag är införstådd med att de kanske inte kommer att låta som min stora Dali men design och diskret placering har ju också ett värde.

Någon som vet något som fungerar bra eller kan länka till någon test eller skall man bara ta och glömma?
 
Ja så har jag byggt för subwoofern därav frågorna om inbyggnads eller minihögtalare!
;-)))))
 
Om du med minihögtalare menar vanliga stativhögtalare kan det bli skitbra. Jag kör själv med ett par B&W DM601 som jag är ruskigt nöjd med (tillsammans med sub). Nu kommer vi snart att flytta och då kommer 601-orn att få gå i ett separat 2-kanalssystem och i vardagsrummet blir det ett kit med 5 vita såna här för att få det snyggt och diskret:
http://www.audiopro.se/templates/audio_pro_products/?id_products=14

Inte audiofilljud men funkar helt OK till hemmabio. Bra med väggfästen också. Välljudet får jag ta i andra rummet.

Hade förut ett par Dali 109 (dubbla 10") och visst blir det ett jäkla skönt tryck i ett par stadiga golvare, men det var inte direkt möbleringsvänligt. B&W 601-orna låter dessutom betydligt bättre, även om det inte är samma bottendrag.
 
Redigerat:
Helst två subbar för att slippa mecka med placering.
 
Skall kolla upp dina B&W. Dubbla subbar låter också som en bra idé!
 
Dubbla subbar gör inte ont. Audio Pro har väldigt prisvärda subbar så då kanske två ligger inom rimlig budget.
 
Även Xtz verkar göra riktigt prisvärda högtalare. Kolla deras 99.26, som har slagit tredubbelt så dyra burkar. Skall provlyssna dom snart.

www.xtz.se
 
XTZ hade jag faktiskt glömt. De har ju alltid haft lite stämpeln av "Biltema-grejer" om man frågar hifinördar, men jag köpte in en av deras subbar till en anläggning på jobbet och jäävlar vilket klös för pengarna. Inte bara buller heller, riktigt rapp och definierad bas. Minns ej modell, men det var nån pianolackad 10-tummare.
 
http://www.m-audio.com/products/en_us/StudiophileBX5aDeluxe.html

Kolla in dessa högtalare, De är aktiva dvs det sitter inbyggd förstärkare som anpassats för elementen som högtalaren är uppbyggd av. Därmed mycket bättre förutsättningar till bra ljud än om man bygger in ett par passiva element i väggen. Till dessa kan man köpa tillhörande subhögtalare som också är med inbyggt slutsteg. Dessa kostar ca 2000 kr paret och låter bättre än det mesta som saluförs för inbyggnad hos diverse hifi butiker. För 10 000 kr får man en Yamaha reciever samt dessa och en sub och kan sedan spela så grannarna klagar med bibehållen ljudkvalitet. För att hitta denna typ av högtalare så får man gå till musikaffärer. Dom brukar ha div olika aktiva högtalare för provlyssning till bra pris dessutom.
 
Men varför skulle det låta bättre för att dom är aktiva? Att dom låter bra kan dom ju göra oavsett om dom är aktiva eller passiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.