Hej!

Som rubriken lyder så undrar jag om någon känner till en hemmabioförstärkare som även har multiroomfunktion?

Håller på att helrenovera huset och drar ny el och tänkte dra dolda kablar för hemmabio och ett eventuellt multiroomsystem. Hemmabioanläggningen (Denon AVR-3801) som jag har är visserligen av bra kvalité men har några år på nacken. Den saknar HDMI och högtalarna är stora höga Dali som tyvärr inte kommer att passa in i vår nya planlösning och inredning.

Har tänk mig eventuellt inbyggnadshögtalare och då började naturligtvis tankarna snurra kring ett multiroomsystem.

Någon som kan eller har erfarenhet?
 
Får man fråga om hur budgeten ser ut? Finns en hel del trevligt men lättare att tipsa om man känner till ramarna :)

Kan i alla fall tipsa om http://www.byggahus.se/forum/teknik/www.hembiobutiken.se till att börja med. Många trevliga recievers till exempel.

Och www.hifiklubben.se känner du ju till sedan tidigare om du har DALI högtalare. Vilken modell kör du idag?
 
Redigerat:
Yamaha har flera recievers som kan hantera upp till tre zoner. Har själv haft RX-V 1500 och den fungerade utmärkt. Jag köpte en IR reciever från USA som jag kopplade 3 st IR ögon till och gömde bla i taket och det fungerade perfekt. Vi hade 5.1 i vardagsrummet samt högtalare i Kökstaket och ytterligare en zone som var patchbar efter behag. Det krävs en dock en hel del förberedelse i form av att tänka ut hur man vill ha det. I detta fall med Yamaha recievern så använde jag aktiva högtalare och kopplade dessa till zonernas lågnivå utgångar. Detta underlättade installationen väldigt då man slipper dra högtalarkabel till de olika rummen utan kan använda mikrofonkabel eller multikabel för ljudinstallationer istället. Det roliga med detta var att man kan titta på film samtidigt som man lyssnar på ex CD i köket osv. Allt med samma förstärkare.
 
Japp, Yamaha låter dessutom trevligt tycker jag. Gillar även Onkyos modeller. Just nu har jag en Harman Kardon som jag stortrivs med och även de har multiroom i sitt utbud.
 
Hembiobutiken som jag tipsade om har alla de nämnda märkena, inklusive Yamaha. De har även Marantz, Pioneer m.fl.

De har även in-wallhögtalare, t.ex dessa:
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=112110

Välj högtalare så kan du sortera på typ, t.ex in-wall.
 
BiFuel skrev:
Får man fråga om hur budgeten ser ut? Finns en hel del trevligt men lättare att tipsa om man känner till ramarna :)

Kan i alla fall tipsa om [länk] till att börja med. Många trevliga recievers till exempel.

Och www.hifiklubben.se känner du ju till sedan tidigare om du har DALI högtalare. Vilken modell kör du idag?
Jag hade väl tänkt mig en förstärkare runt 10 000:- plus högtalare. De jag har idag är Dali 8008 som front och de andra måste jag kolla, minns inte förutom subwoofern som är en Paradigm.

Hur ser priserna ut i USA i jämförelse? Alltså om man bortser från tull, moms och frakt? Har sett att många erbjuder även 240V men har ingen aning om hur priserna står sig gentemot gamla goda Svedala.
 
Jag drog högtalarkablar till 2 extra rum, en veranda och bastu. I vardagsrummet blev det monitor audio gold som inbyggnadshögtalare, nöjd med ljudet men de behöver stöd av subbas vilket nog gäller de flesta mindre vägghögtalare då de har ganska små lådor. Det finns nuförtiden även en del subbasar för inbyggnad. Tänk även på att bygga en stabil vägg där högtalarna ska sitta.

Som musiksystem använder jag mig av squeezeboxar, då kan man ha flera separata system i huset men ändå köra musiken synkat. Musiken kan då väljas och styras från duettens fjärrkontroll med lcd skärm eller via en philips pronto.

Har ännu bara en squeezebox inkopplad men har provat med ytterligare en. De fungerar trådlöst men är troligen stabilast med trådat nätverk. För att vara säker för framtiden tycker jag att du ska dra nätverk till alla aktuella rum.
 
Frågan är väl om du ska köra allt inbyggt. Den dagen vi skall bygga så ska jag ha inbyggnadshögtalare till alla surroundhögtalare. Men. Att köpa en förstärkare för 10k, och sedan förstöra 2-kanalsljudet med inbyggnadshögtalare kommer inte på fråga hemma hos mig iaf.
Skulle jag köpa utrustning idag skulle jag välja:

Förstärkare:http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=130220

Subbar:http://www.xtz.se/produkt.php?allmant=true&produkt=1

Frontar: http://www.xtz.se/produkt.php?allmant=true&produkt=64

Inbyggnadshögtalare: http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=112110

Vet ej hur det är med multiroom, men till hemmabio sitter det som ett smäck. Sen kan man ju diskuter om man vill ha Blu-ray eller nåt annat.
 
personligen tycker jag det blev nog så bra med inbyggnadshögtalare, en bra subbas krävs dock men då känns det helt rätt både till film och musik, men jag är ingen audiofil direkt :)
dock gjorde jag rätt seriös installation där jag växlade av reglarna o gjorde lådor med dämpull i väggar o tak.
 
Om det funkar för dig, är det väl bara att gratulera! Var lite av en hifi-bög förr, men nu efter 10 år har jag kommit på att jag vill ha lite nya grejer. (30-års kris??) Men i och med arbetslöshet, så får jag bara planera. I dag så är det dock 2-kanals som gäller.
 
5.2 racing skrev:
Om det funkar för dig, är det väl bara att gratulera! Var lite av en hifi-bög förr, men nu efter 10 år har jag kommit på att jag vill ha lite nya grejer. (30-års kris??) Men i och med arbetslöshet, så får jag bara planera. I dag så är det dock 2-kanals som gäller.
ja, jag är ingen ljudexpert som sagt, vet bara att jag är jäkligt nöjd med ljudet för så lite pengar.

du får jättegärna komma o testlyssna själv så kan du säga till mig om de ä ok :)
välkommen
mvh daniel
 
5.2 racing skrev:
Frågan är väl om du ska köra allt inbyggt. Den dagen vi skall bygga så ska jag ha inbyggnadshögtalare till alla surroundhögtalare. Men. Att köpa en förstärkare för 10k, och sedan förstöra 2-kanalsljudet med inbyggnadshögtalare kommer inte på fråga hemma hos mig iaf.

Vad då förstöra? Har själv begränsade kunskaper om ämnet, men de jag har pratat med säger att de får bra ljud ur moderna inbyggnadshögtalare av bra kvalité. Kanske en riktig audiofil skulle välja annat. Jag tror att fina inbyggnadshögtalare kommer att bli bra här och framförallt passa in i möblering och planlösning.

Squeezeboxar, IR-ögon etc är näst intill grekiska för mig så förklara gärna i "dummie-termer" För mig! ;-)
 
Allt handlar väl om vad man har för krav. Men om du skall använda dig av inbyggnadshögtalare som inte kostar skjortan, så finns det väl ingen mening att köpa en 5.1/7.1-reciever för 10k? Titta då hellre på lite billigare förstärkare.
 
gb79 skrev:
ja, jag är ingen ljudexpert som sagt, vet bara att jag är jäkligt nöjd med ljudet för så lite pengar.

du får jättegärna komma o testlyssna själv så kan du säga till mig om de ä ok :)
välkommen
mvh daniel
Det var inte min mening att dissa din anläggning eller dina krav. Och som sagt; alla har ju sina egna krav. Bara att dubbla mängden pengar mot ett Siba-system gör en enorm skillnad.
Nu skulle ju trådskaparen lägga 10k på en förstärkare och då är du uppe i nivåer där du får riktigt feta och bra grejer. Att matcha en sån stärkare med ett högtalarsystem blir därav ganska så dyrt, om du nu vill få din stärkare att fungera optimalt. Man köper inte en Golfmotor om man har ett Lamborghinichassi.

Därav min ovilja att använda inbyggnadshögtalare.

Återigen; detta är bara min åsikt, och jag kan ha fel. .:D
 
Redigerat:
5.2 racing skrev:
Det var inte min mening att dissa din anläggning eller dina krav. Och som sagt; alla har ju sina egna krav. Bara att dubbla mängden pengar mot ett Siba-system gör en enorm skillnad.
Nu skulle ju trådskaparen lägga 10k på en förstärkare och då är du uppe i nivåer där du får riktigt feta och bra grejer. Att matcha en sån stärkare med ett högtalarsystem blir därav ganska så dyrt, om du nu vill få din stärkare att fungera optimalt. Man köper inte en Golfmotor om man har ett Lamborghinichassi.

Därav min ovilja att använda inbyggnadshögtalare.

Återigen; detta är bara min åsikt, och jag kan ha fel. Nu skriver jag inte mer i denna tråd.:D
det är lugnt, jag tar inte illa vid mig o för min del får du skriva så mycket du vill.

jag tänkte nog kanske som du innan jag tog steget o skaffade billigare inbyggnadshögtalare, först tänkte jag kvalitet, men sen ville jag göra allt så diskret som möjligt.

däremot har jag gjort så som du tycker man inte ska göra, jag har en harman avr 355 förstärkare o den är väl i den klassen som du länka till. den har ju självklart överkapacitet för mina högtalare men har några funktioner som inte de billigare har alltid.
tex en extra liten fjärr som går fint till zon 2 om man kör med ir extender.
zon 2 på både låg och högnivå ut.

jag har alltså bio 5.1 i vardagsrummet, sen de sista 2 kanalerna till en högtalar växel som går ut till 4 par högtalare extra. att köra allt samtidigt verkar va en barnlek för en sån här förstärkare.

sen att jag inser att det kanske inte är hifikvalitet i mitt system när jag går ut o lyssnar lite noggrannare kan jag medge men jag har inte lagt så mycket pengar på högtalarna nu utan det blev kvantitet istället. jag har däremot väl förberett o gjort hyfsat seriös installation så att byta ut dessa inbyggnadshögtalare mot några dyrare, större högtalare som säkerligen spelar minst lika bra som fristående är ju fortfarande möjligt.

däremot känns det helt bra just nu, hemmabion framförallt med 5.1 där subbasen är fristående.
de andra zonerna med bara 2st 6,5 tums högtalare i tak kanske känns lite sådär när man krämar på, men en subbas där oxo gör underverk vet jag.

mvh daniel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.