Förr förtennades kardelerna innan man skruvade på kontakten. Senare upptäckte man, att detta inte var ett bra sätt att göra anslutningarna på.

Vid vilken tidpunkt slutade man med detta? :confused:
 
Har man slutat? Jag hittar fortfarande nyinköpt materiel som har förtennade ändar. Ofoget försvann väl i princip efter 70-talet och ersattes av klämhylsor... för det mesta.
 
Och i samma veva kom anslutningar med "hissklämmor" i alla fall på dom "dyrare" fabrikaten.
 
Tack för svaren! Anledningen till min fråga är, att jag vill försöka tidsbestämma ett par lampor som vi har köpt.
 
Och för dom som inte vet är det så att tenn kallflyter och alltså under press i ett skruvförband s.a.s lossnar av sig sjävt. (Glapp-ljusbåge-brand.....).

Sen finns det iofs flerkarderlig ledning där de enskilda kardelerna är förtenta med ett mkt tunnt skikt,för att hindra oxideringen av kopparn i läskig miljö (Båtar, bilar...saltstänk...). Ingen risk för kallflytning där dock...
 
jag har förternnt ledarna på RKK'n som kommer ut från luftvärmepumpens innerdel och går direkt in i en 2-pol. strömbrytare (eljo trend) eftersom strömbrytaren hade snabbanslutningar så gick det inte att få in RK-ledarna, och en snabbanslutning håller ju konstant tryck så kallflytningen är inget problem.
 
Frågan är väl hur det ser ut i värmepumpen. Jag har skruvanslutningar i min.
 
mycke_nu skrev:
Frågan är väl hur det ser ut i värmepumpen. Jag har skruvanslutningar i min.
ja den där RKK'n (för matningen) försvann långt in i djungeln av elektronik och småsladdar inuti värmepumpen så ag har ingen aning hur den är ansluten där, troligtvis lödad till ett kretskort..
till kabeln mellan inner och ytterdel valde jag en EKK 4G1.5 istället för den medfölande gummikabeln, vill inte ha en gummikabel fast installerad, ser inte ett dugg proffsigt ut..
den anslöts till en skruvplint i innerdelen och en skruvplint i ytterdelen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.