Hej!
Skall idagarna bygga ut mitt hus med en ny entré, det blir en gjuten platta på mark. Har beställt isodrän som räcker till två lager under plattan, 200 mm. Och det skall även gjutas in golvvärme i plattan. Min fråga är räcker det med 200mm isodrän? Om ni tycker det är lite, kan man lägga någon annan typ av isolering ovan eller under isodränen?
Huset ligger på gotland och marken är väldigt sandig.
 
Jämför U-värdet.
Normalt så lägger man minst 200mm helst 250mm isolering under plattan. Men då är det inte isodrän utan vanlig cellplast. Isodränet borde ha sämmre U-värde (jag antar det iallfall).

Du kan nog lägga på 100mm eller nått ovanpå isodränet. Beroende på hur stor skillnaden är.
 
isodränet har Värmekonduktivitet λD, W/m °C 0,042 vet inte riktigt hur det är i förhållande till cellplast?
 
ok, tack för svaret . Nu får jag fundera lite. Hur blir det om man lägger cellplast ovan isodränet?
 
Redigerat:
Anledningen till att du överväger att använda Isodrän är ur drännerings synpunkt antar jag? Annars är ju Grus & cellplast på det bättre (ur en isolerings synvinkel).

Borde väll då räcka med att du kör på 100mm isodrän? kan ju då lägga 150mm cellplast ovanpå.. (jag tror det är ok! att lägga cellplast ovanpå isodränet).
 
Jag har så det räcker till 200 mm isodrän men jag blir lite osäker om det räcker då jag skall ha golvvärme i plattan. Så alternativen är väl att låte det vara "bara" 200mm isodrän eller lägga på 100mm cellplast upp på isodränet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.