Bor i en radhuslänga med papptak. Efter inflytt (för lite över 2 år sedan) så har vi haft vatten som droppat från taket i WCn när det regnat kraftigt. En dag blev det dock extra mycket och jag valde då att ta dit en gubbe o titta på taket. Han sa att det räckte med o försöka laga. Vilket jag gjorde med fogmaterial och sedan dess har det inte kommit in något vatten även vid kraftigt regn. Så antar jag gjorde ett bra jobb då jag spendera mycket tid på taket och kolla absolut allt. Det var utmed kanterna på pappen som var problemet. Limmet hade släppt. Pappens yta i sig var och är hel o fin.

Gick upp på vinden igår och tittade (för första gången...) och kunde se på några ställen prickigt grönt i små kvantiteter som gick o skrapa bort med nageln. Det var inte en "massa" men det fanns lite mörka partier på kanske 2-3 reglar längre in på ett område jag inte kan nå (inget golv, bara isolering). Jag kände ingen lukt och såg inga vattendroppar eller ansamlingar någonstans. Hela vinden i sig är väldigt luftig och det finns mycket ventilation.

Men tänkte fråga, är det här möglet (om det är det) jag stött på något allvarligt, eller hur ser det ut när det är allvarligt mögelangrepp som jag måste "fixa" innan försäljning (eller komma överens med köpare om åtgärd)?
 
Du ska informera köparen om kända skador och ev skador.

Papptak är dock notoriska med läckage, så detta är inget ovanligt. Kompisens tak läckte som ett såll omedelbart efter omläggning. Det är som sagt sällan problem på plana ytor, utan det läcker vid kanter, genomföringar, passager runt skorstenar mm. Ska du sälja så försök tvätta rent ev påväxt med tex boracol.
 
Jodå! Jag är ärlig så jag har sagt detta till alla som varit har redan. Jag vill inte ha några problem i efterhand utan de ska veta exakt det jag vet.

Ska troligen göra en besiktning snart av Anticimex så jag lär väl få veta vad som gäller om vinden. Men vore intressant o höra nu vad jag kan förvänta mig för besked.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.